❁﷽❁ واکاوی تمسک به اجماع در هجوم به خانه صدیقه طاهره سلام الله علیها 🔸یکی از مهم ترین تقابل های جریانی حزب سقیفه با اهل بیت علیهم السلام، ایجاد نهاد های شبه مذهبی در مقابل نهاد «ثقلین» _ یعنی قرآن و عترت رسول خدا صلی الله علیه و آله _ است. 🔸از مهم ترین این نهاد ها می توان به قرآن بسندگی در فهم حقایق دینی، حجیت سنت شیخین، عدالت و تقدس همه صحابه، خطاپذیری سنت نبوی در قالب مجتهد بودن آن حضرت، اشاره کرد. 🔹علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از مهم ترین نهاد های شبه دینی ایجاد شده «اجماع» است. اجماع مورد بحث دارای حجیت مستقل در عرض کتاب و سنت نبوی است که در اندیشه اهل سنت مفید اطمینان و قطع به حکم شرعی است! 📚العدة في أصول الفقه، ج4، ص: 1064 و المسودة، ج1، ص: 284 🔸در نظر مبانی اصولی و فقهی امامیه، اجماع حجیت مستقل و ذاتی ندارد و در صورتی می تواند حجیت داشته باشد که کاشف از سنت معصومین علیهم السلام باشد. 📚 تهذيب الأصول ؛ ج‏2 ؛ ص421 🔸جالب است بدانید: خلیفه دوم با استدلال به اجماع امت، حمله به خانه فاطمه سلام الله علیها را مشروعیت داد. ابن عبد ربه اندلسی می نویسد: 🔷«... فأقبل بقَبس من نار على أن يُضرم عليهم الدار، فلقيته فاطمةُ، فقالت: يا بن الخطاب، أجئت لتُحرق دارنا؟ قال: نعم، أو تدخلوا فيما دخلتْ فيه الأمة ...» 🔶 «عمر بن خطاب با پاره ای از آتش به خانه صدیقه طاهره سلام الله علیها روی آورد تا خانه آنها را به آتش بکشد! فاطمه زهرا سلام الله علیها با او روبرو شد و گفت: ای پسر خطاب آیا آمده ای خانه ما را به آتش بکشی؟ عمر گفت: آری! خانه را به آتش می کشم تا اینکه شما به آن چیزی که امت بدان وارد شده است، وارد شوید[و با ابوبکر بیعت کنید]» 📚العقد الفريد، ج2، ص: 73 ✍️ این در حالی است که: 1️⃣ تمامی ادله مثبته عقلی، قرآنی و روایی حجیت اجماع نزد اهل سنت، دارای خدشه های جدی است. 📚 بحوث في علم الأصول ؛ ج‏9 ؛ ص428 2️⃣ با وجود مخالفت اهل بیت علیهم السلام، همه بنی هاشم و بسیاری از انصار و مهاجرین با خلافت ابوبکر، تحقق اجماع ناممکن است. 3️⃣ اجماع مورد ادعا در تعارض با نصوص صریح دال بر خلافت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام _ مثل حدیث غدیر_ است لذا تمسک به اجماع اجتهاد در مقابل نص و بی ارزش است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence