جلسه هفتگی تفسیر ویژه علما و روحانیون شهرستان قدس در دفتر امام جمعه برگزار گردید.
حجت الاسلام والمسلمین جوکار در این جلسه ضمن یادآوری مطالبی که در جلسه گذشته پیرامون آیه 23 سورۀ مبارکۀ احزاب بیان شده بود، به ادامه تفسیر این آیه و آیات 24 و 25 این سوره پرداخت.
وی گفت: آیۀ «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ...» دلیل توصیف مؤمنان در آیات پیشین و متضمن پاداشی است که به مؤمنان راستین وعده داده شده است.
جوکار «وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ» را به معنای باز بودن درب توبه به روی منافقان دانست و افزود: هر چند منافقان با کارها و رفتارشان پیامبر اکرم را به اذیت نموده و با اسلام به دشمنی پرداختند، اما با این حال خداوند همچنان درب توبه و بخشش را برای آنان باز گذاشته است.
امام جمعه شهرستان قدس ضمن بیان آیۀ «وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْرًا...» و بیان اینکه خداوند دشمنان را در جنگ خندق، با خشم، غضب و ناراحتی بازگرداند، طوری که به آنچه دنبالش بودند نرسیدند، افزود: مقصود از «خیر»، پیروزی در جنگ و به تبع آن دست یافتن به غنائم جنگی است؛ چرا که از نگاه آنان پیروزی در میدان جنگ و تصاحب اموال جبهه مقابل، عملی خیر بود.
جوکار در ادامه به چهار گرایش فطری در وجود هر انسان اشاره نمود و هر یک را چنین بر شمرد: 1. گرایش به علم و دانایی 2. گرایش به خیر و نیکی 3. گرایش به جمال و زیبایی 4. گرایش به تقدیس و پرستش.
وی در باره بخشی از آیه 25 که میفرماید «وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ» گفت: حاکم حسکانی در کتاب شواهد التنزیل از عبد الله بن مسعود نقل میکند، اینکه خداوند در جنگ خندق، قتال را از مؤمنین برداشت، دلیلش کاری بود که امام علی علیه السلام انجام داد. وی همچنین از ابن عباس نقل میکند که این عمل رویارویی و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امام علی علیه السلام بود. حاکم در کتاب خود این جریان را به طور مفصل بیان کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین در باره بخش پایانی آیه 25 «وَكَانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًا» افزود: اگر مومنین به قدرت، عزت و قوتی برسند سرچشمه آن خداست.
جوکار همچنین در پایان به جمع بندی نکات آیات 23 تا 25 این سوره پرداخت و گفت: 1. آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ...» دلیل و مجوزی بر یادواره شهدا و ایثار گران و تکریم جانبازان است، زیرا خود خداوند در این آیه به بزرگداشت مقام شهدا، ایثارگران و جانبازان پرداخته است. 2. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ» انتظار شهادت یک فضیلت است 3. «وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» باب شهادت باز است 4. دفاع از حق تا مرز شهادت نشانه صداقت در ایمان است 5. پاداش الهی بواسطه صدق به انسان داده میشود و دریافت جزا و پاداش الهی بر اساس صداقت در عمل است.
┄┅❀💠❀┅┄
به"شبکه امامت قدس" بپیوندید:🔻🔻
@Emamatqods