امام زمان و منتظران
✅ تکالیف بندگان نسبت به آن حضرت 💠 پنجم: انتظارفرج و ظهور آن حضرت صلوات الله علیه 🔹بحث یکم فضیلت ا
✅ تکالیف بندگان نسبت به آن حضرت 💠 مبحث دوم در وجوب انتظار حضرت قائم علیه السلام بر همه افراد و بر این مطلب دلالت میکند - اضافه بر بعضی از آنچه گذشت - روایتی که ثقه الاسلام کلینی قدس سره در اصول کافی به سند خود از اسماعیل جعفی آورده که گفت: مردی بر حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام وارد شد و صفحه ای در دست داشت ، حضرت باقر علیه السلام به او فرمود: « این نوشته مناظره کننده ای است که پرسش دارد از دینی که عمل در آن مورد قبول است. عرض کرد: رحمت خداوند بر تو باد همین را خواسته ام. حضرت ابوجعفر باقر عليه السلام فرمود: گواهی دادن به اینکه هیچ معبود حقی جز خداوند نیست، و اینکه محمد بنده و رسول او است، و اینکه اقرار کنی به آنچه از سوی خداوند آمده ، و ولایت ما خاندان، و بیزاری از دشمنمان، و تسلیم به أمر ما، و پرهیزکاری و فروتنی، و انتظار قائم ما که ما را دولتی است که هر وقت خداوند بخواهد آن را خواهد آورد. 📖 و در همان کتاب از ابوالجارود آمده که گفت: به حضرت ابو جعفر باقر عليه السلام عرضه داشتم: ای فرزند رسول خدا، آیا مودت و دلباختگی و پیروی مرا نسبت به خودتان میدانید ؟ فرمود: آری، عرضه داشتم: من از شما مطلبی را می پرسم و میخواهم به من پاسخ دهید، زیرا که چشم من نابینا است و کمتر راه میروم و نمیتوانم هر وقت بخواهم به دیدار شما بیایم. فرمود: خواسته ات را بازگوی. عرض کردم: دینی که تو و خاندانت خدای عزوجل را با آن دینداری میکنید برایم بیان فرمای تا خدای عزوجل را با آن دینداری نمایم. 📜 امام باقر علیه السلام فرمود: اگر چه مطلب را کوتاه کردی ولی سؤال مهمی آوردی، به خدای سوگند دینی را که من و پدرانم خدای عز و جل را با آن دینداری میکنیم برایت میگویم: گواهی دادن به اینکه هیچ معبود حقی جز خداوند نیست، و اینکه محمد صلی الله علیه وآله وسلم رسول خدا است، و اقرار کردن به آنچه از نزد خداوند آورده و ولایت ولی ما و بیزاری از دشمن مان و تسلیم بودن به أمر ما و انتظار قائم ما و اهتمام ورزیدن در امور واجب و حلال و پرهیزکاری [از کارهای حرام] می باشد. 📖و در غیبت نعمانی به سند خود از ابوبصیر از حضرت ابو عبدالله امام صادق علیه السلام آورده که روزی آن حضرت فرمود: آیا شما را خبر ندهم به آنچه خدای عز و جل هیچ عملی را جز به آن از بندگان نمی پذیرد؟ گفتند: چرا، فرمود: گواهی دادن به اینکه. هیچ شایسته پرستشی جز خداوند نیست و اینکه محمد صلى الله عليه و آله وسلم بنده و فرستاده او است، و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده، و ولایت، و بیزاری از دشمنانمان – یعنی خصوص امامان - و تسلیم شدن به آنان ، و پرهیز کاری ، و کوشش، و اطمینان، و انتظار قائم علیه السلام سپس فرمود: به درستی که ما را دولتی است که خداوند هر وقت بخواهد آن را روی کار می آورد، آنگاه فرمود: هر کس دوست میدارد از جمله اصحاب قائم علیه السلام باشد باید انتظار بکشد و با پرهیز کاری و اخلاق نیک رفتار نماید در حالی که منتظر باشد، پس اگر از دنیا رفت و [ پس از مردنش قائم قیام کرد، برای او پاداشی خواهد بود همانند پاداش کسی که امام قائم را درک کرده، پس جدیت کنید و در انتظار بمانید گوارایتان باد ای گروه مشمول رحمت الهی. 🔹میگویم: عبارت ( یعنی خصوص امامان ( احتمال دارد که از فرمایش امام علیه السلام باشد، و می رود که گفته ابوبصیر باشد . و چون منظور از ولایت آن است که امام علیه السلام را در تمام امور سرپرست خود قرار داده، و پیروی از او را در همه موارد واجب بداند، حضرت بیان فرمود که کسی ولایتش واجب است که خداوند عزو جل او را به امامت و عصمت مخصوص گردانیده، نه هر کسی که منتسب به رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم است، و دشمنی کردن باید با معاند و دشمن امام عليه السلام باشد خواه از ذریه پیغمبر باشد یا غیر آنها و از آنچه بر وجوب انتظار دلالت می کند روایتی است که شیخ صدوق در کتاب کمال الدین به سند خود از عبدالعظیم حسنی آورده که گفت: « بر سرورم حضرت محمد بن علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام وارد شدم و میخواستم که درباره قائم از آن حضرت سؤال کنم که آیا همان مهدی است یا غیر او ؟ پس خود آن حضرت آغاز سخن کرد و به من فرمود: ای ابوالقاسم به درستی که قائم از ماست و او است مهدی که واجب است در زمان غیبتش انتظار کشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد، و او سومین [امام از فرزندان من است». 📖 و در همام کتاب به دو سند صحیح از حضرت ابی عبدالله امام صادق علیه السلام آمده که فرمود: «نزدیکترین حالات بندگان نزد خدای عزوجل و خشنودترین هنگام او از آنان زمانی است که حجت خدای را نیابند و برای آنها آشکار نشود و از دیدگان آنها پوشیده بماند که جایگاهش را ندانند، و در عین حال بدانند که حجت ها و بینات الهی باطل نشده، پس در آن هنگام هر صبح و شام منتظر باشند که شدیدترین خشم و غضب خداوند بر دشمنانش موقعی است