اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد میشود
استاد منصوری با تأکید بر اینکه اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد میشود استشهاد این مطلب هم به حدیث از امام رضا(ع) که فرمود آن کسی که میفرماید بسمالله مراد از بسم الله یعنی اسماءالهی و کسی که اذکار الهی را تکرار میکند خودش را به سه نشان علامتگذاری میکند و اگر اذکار الهی را بگوییم باید حجابها را یکی پس ازدیگری کنار زنیم و به حقیقت عبودیت راه پیدا کنیم که در اصطلاح عرفان به آن داغ میگوییم
فردای قیامت ما را با شناسنامه هستی میشناسند نه کد ملی
استاد با تأکید بر اینکه داغ بسیار مهم است همانطور که شناسنامه ملی داریم این داغی که میخوریم شناسنامه هستی ماست و فردای قیامت ما را با کد ملی صدا نمیزنند بلکه ما را با کد هستی صدا میزنند بنابراین همه ما یک علامت و نشانه داریم و باید تلاش کنیم آن را به بهترین نحو کسب کنیم
عبودیتی که ساحت وجودی انسان در آن خلاصه میشود عقل حضور دارد اما عقل قدسی و آسمانی، دل نور نمی خواهد، باده میخواهد مستی با دل است اما ارتزاق نور با عقل است در این زمینه استاد ابیاتی از حافظ را بشمرد و گفت: پیاله در شعر حافظ یعنی دنیا و عیش و نوشی که به آدم دست میدهد حافظ به دنبال محبت و عشق پاک است خودش میفرماید و حتی به ما هم طعنه میزند و تأکید میکند اگر طهارت نباشد کعبه و بتخانه فرقی نمیکند
《 ادامه دارد》
مقاله:
«عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)»
نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی
«6»
╰➤ -
Erfane_eslamii