‌❓❓آيا در زمان امام مهدی علیه السلام قانون اساسى بخصوصى وضع و تنظيم خواهد شد؟ ✅اصول اساسى دولت كريمه ی امام زمان،قرآن كريم و سنّت رسول خدا صلى الله عليه و آله، بدون هيچ كم و زياد خواهد بود. ✅در توضيح مطلب مى گوئيم قوانين بر دو گونه است. ⭕️۱- قوانين ثابت و همگانى و تغيير ناپذير و به اصطلاح ابدى كه دگرگونى به آن‌ها راه ندارد. ◀️مثلًا هر انسانى با قطع نظر از شرايط مختلف مكانى و زمانى، داراى يك سلسله غرايز و روحيات و خواسته هاى درونى است كه معرّف وجود او بوده و او را از حيوانات جدا مى سازد و اين غرايز (فطرى) جزء حقيقت وجود او است و با گذشت زمان هرگز تغيير نمى يابد. ◀️مانند اجتماعى بودن انسان، هم چنين او در زندگى خود به تشكيل خانواده نياز دارد اين دو اصل جزء حقيقت وجود او است و هرگز از او جدا نمى گردد. ◀️هم چنين زندگى انسان بر اساس قانون تكامل نهاده شده است، بنابراين قوانين مربوط به اصول اجتماعى بودن و تكامل اجتماع بايد هميشه ثابت باشند. علاقه پدر و مادر به فرزندان، يك علاقه فطرى و طبيعى است و حقوقى كه بر اين اساس؛ مانند ارث و تربيت وضع مى گردد، بايد ثابت و ابدى باشند. در اين موارد نمونه هاى فراوان ديگرى وجود دارد. ◀️يك سلسله امورى هم هست كه براى مصالح و مفاسد فردى و اجتماعى ثابت و پايدارند و باگذشت زمان تغيير نمى يابد و طبعاً بايد قوانين ثابت داشته باشند؛ مثلا دروغ، خيانت، هرزگى، بى بند و بارى، همواره زشت و تباه كننده اجتماع بوده و خواهد بود. ◀️ از اين نظر بايد تحريم و ممنوعيت آن‌ها ابدى و دايمى باشد؛ زيرا اگر چه قيافه اجتماع عوض مى شود، ولى زيان اين اعمال، همان است كه بوده. ◀️هم چنين قوانين مربوط به تهذيب نفس و فضايل اخلاقى و سجاياى انسانى؛ مانند وظيفه شناسى، نوع دوستى و رعايت عدالت و ده‌ها مانند اين مسايل، بايد هميشگى و دايمى باشد و تغيير و تبديل در آن‌ها راه پيدا نكند. ◀️اسلام به همين دليل در اين موارد براى اجتماع، اصول حقوق افراد، روابط عمومى مردم، روابط خانوادگى، ازدواج، تجارت، مسايل مالى، و مانند آن‌ها قوانين ثابتى وضع نموده است. ⭕️۲- اصول و مقررات متغيّر و متحوّل كه با تغيير شرايط و مقتضيات زمان، تغيير و تبديل پيدا مى كند و آن چه مهم است، بيان ملاك قوانين ثابت و مقرّرات متغيّر و تشخيص اين دو نوع از يكديگر است. ◀️انسان علاوه بر غرايز ثابت و تغيير ناپذير داراى سلسله شرايط زمانى و مكانى است كه با دگرگونى آن‌ها وضع او نيز تغيير خواهد نمود، در اين صورت كليه مقرّرات مربوط به اين موضوع بايد در حال تغيير بوده باشد. از اين نظر در اسلام براى اين نوع موضوعات، احكام خاصّى وضع نشده است و همواره تابع شرايطى است كه پيرامون آن‌ها وجود دارد. ◀️البتّه تغيير و تحوّل در اين موضوعات به آن معنى نيست كه تحت هيچ قانونى داخل نباشد، بلكه اين قسم مقرّرات بايد با توجّه به يك سلسله اصول كلّى ثابت، استنباط و اجراگردند. براى توضيح روشن تر اين نوع مقرّرات به مثال هاى زير توجّه نماييد. ◀️حكومت اسلامى درباره مناسبات خود با اجانب نمى تواند براى ابد نظر واحدى اتخاذ كند. گاهى شرايط ايجاب مى كند كه از در دوستى وارد گردد و مناسبات دوستانه اى برقرار سازد و روابط تجارى وسيعى به وجود آورد و گاهى شرايط ايجاب مى كند كه شدّت عمل به خرج داده و روابط خود را قطع كند و روابط تجارى را تا مدّتى تحريم يا محدود نمايد. موضوع معروف تحريم تنباكو كه به وسيله يكى از مراجع بزرگ پيشين در برابر يك دولت انحصار طلب استعمارى يكى از همين مواردى است كه در تاريخ معاصر رخ داده است. ◀️اسلام در مسايل دفاعى و نوع اسلحه جنگى و نحوه حفظ استقلال و تماميت ارضى و جلوگيرى از نفوذ دشمنان، احكام خاصّى ندارد،بلكه با در نظر گرفتن اوضاع و احوال موجود، مقرّرات و احكامى از طرف حكومت اسلامى در نظر گرفته شود و از راهى كه به حفظ مقاصد اسلام كمك كند، اقدام گردد. ◀️از اين نظر اسلام در تقويت بنيه دفاعى به وضع يك اصل كلّى دست زده و مصداق و نوع سلاح و تاكتيك را معين نمى كند و مى فرمايد: (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) «هر نيرويى مى توانيد براى مقابله با آن‌ها (دشمنان) آماده سازيد» و اگر در ذيل آيه فرموده است كه اسبان نيرومندى تهيه نماييد، براى بيان مصداق رايج آن زمان بوده؛ زيرا نيرومندترين وسيله نقل و انتقال در آن زمان، اسب بوده است. هم چنين در مسايل مربوط به فرهنگ و توسعه علوم و غيره حفظ امنيت داخلى و برقرارى نظم و آرامش و... مقرّرات خاصّى وضع نكرده است و تمام اين امور را به نظر حكومت اسلامى و مقامى كه از نظر قوانين اسلام صلاحيت حكومت را دارد، موكول نموده است. 📚پرسش و پاسخ درباره ی امام زمان ✍محمد امینی گلستانی 🇮🇷 @F_mahdaviyat