📎 💢پرسش: 🔰علت اختلاف تاریخ شهادت حضرت زهرا (علیها السلام) چیست؟ ⏪ ✍️ پاسخ: ✅ عواملي چند ممکن است منشأ اختلاف باشد؛ از جمله: ۱. 📌نقل حوادث تاريخي در آن دوران همانند امروز نبوده که به صورت نوشته و کتاب در آيد و به نسل‌هاي بعدي منتقل شود، بلکه انتقال رويدادهاي تاريخي به طور عمده شفاهي بود و از خاطر و ذهن افرادي به اذهان ديگران منتقل مي‌شد. کسي نمي‌تواند ادعا کند که همه اين ناقلان از اشتباه مصون بودند. ۲.📌 از سوي ديگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند، در چنين شرايطي کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاريخي را به طور دقيق ثبت نمايند. [۱] ۳.📌 اختلاف و دسته‌بند‌ي‌هاي سياسي که پس از رحلت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ پديد آمد و کساني که روي کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشتند، تاريخ حادثه‌ها را دستکاري کرده‌اند. [۲] 👈پراکندگي گفتار تاريخ‌نگاران در اين موضوع گواهي روشن بر تحريف عمدي آنان در تاريخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ است. 🗞در رابطه با زمان شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ روايات متفاوتي نقل شده است که سند برخي از اين روايات «مرفوع» است و در نتيجه از اعتبار کافي برخوردار نيستند و برخي روايات نيز مدت زندگي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ را پس از رحلت پدر گرامي‌اش دو يا شش و يا هشت ماه بيان کرده‌اند، چون اين دسته از روايات نيز سند درستي ندارند و يا از امام معصوم نقل نشده‌اند نمي‌تواند معتبر و قابل توجه باشند. ▪️بعضي از احاديث گوياي اين است که حضرت پس از رحلت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ سه ماه يا يکصد روز در قيد حيات بود.[۳] ▫️اين گونه احاديث را ممکن است با حديث مشهور طبري که شهادت حضرت را سوم جمادي الثانيه مي‌داند.[۴] بدين طريق جمع کرد که سه ماه پنج روز کمتر از سوم جمادي الثانيه يعني نود و پنج روز است و يکصد روز، پنج روز بيشتر از نود و پنج روز مي‌شود و تفاوت چند روز قابل توجه نيست، مرحوم علامه مجلسي نيز به اين مطلب اشاره دارد. [۵] 🔘 در نتيجه تنها رواياتي که قابل تأمّل است؛ روايات هفتاد و پنج روز و سوم جمادی الثانيه يعني نود و پنج روز است. 📚پی نوشت: ۱. شهيدی، سيد جعفر، زندگانی فاطمه زهرا(س)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ چهل و ششم، ۱۳۸۷ ش، ص ۱۵۵ ۲. همان، ص ۱۵۵ ۳. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، بيروت، موسسه الوفاء، ۱۴۰۴ ق، ج ۴۳، ص ۲۱۳ ۴. محمد بن جرير طبری، دلائل الامامه، نجف، ۱۳۸۳ ش، ص ۴۳ ۵. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، همان، ج ۴۳، ص ۲۱۵ و ۲۱۶ 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Fahma_KanoonTaha