معمولا به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه‌ی (و علی‌الخصوص تکنولوژی‌های سایبری) شناخته می‌شود. با این حال هر چند کشور‌هایی مانند یا کره‌ی جنوبی از نظر تولید تکنولوژی ژاپن را پشتِ سر گذاشته‌اند اما نباید از نقشِ «فرهنگی» ژاپن (به خصوص در حوزه‌ی نظامات فضای مجازی) غافل گشت. کشور ژاپن به خاطر سنتِ غریبِ چند هزارساله‌ی خود یکی از مستعد‌ترین فرهنگ‌ها برای بستر‌سازی تمدن سایبری است و عموم اتفاقات فرهنگی حوزه‌ی سایبری در فرهنگ ژاپنی و جهان‌بینی ژاپنی ریشه‌ دارند. دولت ژاپن نیز سعی می‌کند از این برتری استفاده کند و نقش رهبرِ قاعده‌گذاری سایبری در جهان را به عهده بگیرد. به همین جهت در هفته‌ی گذشته و با توجه به نیاز جامعه‌ی ژاپن برای افزایش نرخ ازدواج و نرخ زاد و ولد، دولت ژاپن اعلام کرد که طرحی برای واسطه‌گری ازدواج توسط را کلید زده است. این طرح سعی می‌کند با استفاده از کلان‌داده‌ها، کیس‌های مناسب ازدواج را به یکدیگر معرفی کند. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن بیست و یکم جمعیت ۱۲۸ میلیونی ژاپن به ۵۳ میلیون کاهش یابد. برگرفته از مجله هفتگی https://eitaa.com/new_tech