🍃🌹 🌹🍃 🔸 قرآن و عترت، حقیقت واحد ✨ جناب ابن عربی در مورد حضرت مهدی ارواحنا فداه می‌فرماید: «او و قرآن دو برادرند». این همان بحث حدیث ثقلین است که شیعه می‌گوید؛ «وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ» پیغمبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید که من در میان شما دو چیز گرانبها گذاشتم، یکی ثقل اصغر و دیگری ثقل اکبر و آن کتاب خدا و عترت من است. این دو هرگز و هرگز از هم جدا نخواهند شد. این یعنی قرآن و امام یک حقیقت است منتها از آنجاییکه عموم مردم تمرین فکری و معرفتی نکرده و به دنبال فهم معارف و بواطن دین نبوده‌اند، تا به آنها گفته می‌شود قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام، ذهنشان بلافاصله به سراغ یک کتابی با ۱۱۴ سوره و بیش از شش هزار آیه می‌رود و مصداق قرآن را فقط همین کتاب بین دو جلد می‌دانند و تا از عترت سخنی گفته می‌شود، عترت را هم به چهارده نفس اقدس جزئی مقید می‌کنند و این موضوع را در ظاهر این چهارده ذات اقدس می‌بینند. وقتی گفته می‌شود که این دو از هم جدا نمی‌شوند می‌گویند یعنی چه که از هم جدا نمی‌شوند؟ قرآن قرآن است و امام هم امام است، اینها هم که از هم جدا هستند! چطور اینها از هم جدایند در حالی که حدیث می‌فرماید لَنْ يَفْتَرِقَا؟! ما از این نکته غافلیم که هم قرآن حقیقتی دارد و این چیزی که ما آن را قرائت می‌کنیم، رقیقت آن حقیقت است و هم اهل‌بیت علیهم السلام حقیقتی دارند که این ظاهر ایشان رقیقت آن حقیقت است. باید بدانیم که آن حقیقتِ ورای ظاهر قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام است که یکی است وگرنه امام زمان روحی فداه جسم شریف و اطهری دارند که حد معینی دارد. ما وقتی از اهل‌بیت و معرفت به ایشان صحبت می‌کنیم، پیرامون این نفس جزئی امام که حرف نمی‌زنیم! بارها و بارها گفته‌ایم که ما وقتی از اهل‌بیت یاد می‌کنیم، از آن حقیقت کلی و نورانی ایشان سخن می‌گوییم که اطلاقی است و همان مقام نورانیتی است که امیرالمؤمنین برای سلمان و ابوذر در آن حدیث مشهور معرفت به نورانیت و در دیگر احادیث سخن گفته است. مراد از قرآن نیز علم الهی است که وقتی تنزل می‌یابد و به این عالم طبیعت می‌آید، باید پیرو همین احکام عالم طبیعت باشد، عالمی که حد دارد و ضیق است. آن حقیقت نامحدود الهی وقتی به این عالم بیاید باید خود را در یک لباس محدودی ظاهر کند که مقید به قیودی است. این حقیقت اعلی قرآن است که تبیان لکل شیء است نه این آیات ظاهری محدود. امیرالمؤمنین علیه السلام نیز فرمود که این قرآن صامت است و فرمود که من قرآن ناطقم و شما نیز آن قرآن را به نطق درآورید لذا آن قرآن و عترتی که از هم جدا نمی‌شوند و یکی هستند، حقیقت قرآن و حقیقت آل الله السلام است که یکی است لکن در ظهور در عالم شهادت و فعل، اینها دو چیز شده‌اند. بہ خوش امدید🌷 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 『 @fanoos_313 』 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•