خلقت نورانی اهل بیت صلوات الله علیهم (برگرفته از درس خارج ۳/صفر/١٤٤٢ مصادف با ۳۱/شهریور ماه/۱۳۹۹) علم در قرآن و لسان معصومین صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین و یا حداقل به قول آقایون در صدر اسلام قبل از ورود فلسفه و این مبانی فلسفی به چه معنی است؟ دو ادعا است: 1- تفاکیک: علم به معنای نور است نه دانستن؛ و حدود 6 یا 7 دلیل می‌آورند الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ (مصباح الشريعة / 16 / الباب السادس في الفتيا) 2- تفاکیک: علم فرقش با قطع این است که: قطع: صفت نفسانی است در مقابل ظن؛ و علم: آن رسیدن به واقع را علم می‌گویند هر دو بیان از تفاکیک است که در راستای اثبات مطلبی هستند که قائل می‌شوند بر اینکه العلم نور (البته همه ایشان قائل نیستند لذا نسبت به نحو مطلق نمی‌دهیم بلکه برخی قائلند) و فقط هم قائلند که العلم نور و کار به جایی می‌رسد که اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم خلقتشان ظلمانی است چرا که نور به ایشان اعطاء شده است، پس ذاتشان بر ظلمت است. و آن نوری که می‌گویند حقیقة النور غیر از نور مادی است. و چنانچه از برخی از ایشان نقل شده است این گونه بیان داشتند که 14 طائفه روایت داریم که خلقت اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم باید ظلمانی باشد. که برخی از طوائف این است که خدا ما را خلق کرد و به ما علم را اعطاء فرمود پس معلوم میشود که ذاتشان ظلمانی است. در تنبیهات هم دارد این مطالب را البته گفتیم که برخی از ایشان قائلند لذا در کتاب ابواب الهدی مرحوم میرزی مهدی اصفهانی رحمةالله علیه بحث خلقت ظلمانی را نفی می‌کردند و عبارت ایشان اینگونه بود که نور عقل و نور علم و نور اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم که چند مورد دیگر را برمی‌شمارند و می‌گویند که اینها جز نور حق چیز دیگری نیستند. و عبارات ایشان حداقل با چیزی که ما از برخی از آن ها شنیده بودیم موافق نبود. که ما گفتیم که آن روایات که می‌گویند "اول ما خلق الله العقل" و آن روایت که می‌گوید "اول ما خلق الله نوري" ظاهرا این ها یکی هستند که دو تا اسم دارند، عقل کل في الکل پیامبر صلی الله علیه وآله هستند و ایشان نور هستند، و اقتضاء جمع بین ادله هم همین است و در "خلقکم انوارا" نیز نیازی به توجیه شما نداریم. و آنچیزی را هم که شما فرمودید "رب زدنی علما" منافاتی ندارد، حضرات معصومین صلوات وسلامه الله علیهم چه در علمشان حدوثا و چه در بقاء آن و چه در ازدیادش به پرودگار عالم نیاز دارند و اگر مرادتان این است که مال خودشان نیست، خوب بله فرق بین خداوند تبارک وتعالی و اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم همین است. می‌خواهیم بگوییم که خداوند تبارک و تعالی حضرات معصومین صلوات الله علیهم را نور علم خلق کرد و این جمع با روایات هم سازگار است، چرا که باید خلقت اهل بیت ممتاز باشد چون تعبیر بعضی از روایات این است که ما موجودات و مخلوقات عادی نمی‌توانیم از خداوند متعال مستقیما کسب فیض کنیم و آن واسطه فیض حضرات معصومین صلوات الله وسلامه علیهم فرمودند که نفس های مبارک ایشان هستند، چرا که بدون واسطه افاضه آتش به آب نمی‌شود بلکه باید ظرفی باشد. پس خلقت ایشان باید یک خلقت خاصی باشد که دیگر نیازی به واسطه نداشته باشد و بتواند مستقیم بگیرد. لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir