🔰نڪات ڪلیدے از قرآن ڪریم در سومین و آخرین دستور ڪہ در حقیقت معلول و نتیجہ دو برنامہ قبل است می‌فرماید: هیچ‌ڪدام از شما غیبت دیگرے را نڪند و براے آنڪہ قبح و زشتے این عمل را ڪاملاً مجسم ڪند پردہ از راز آن گشودہ و حقیقت باطنے آن را بیان ڪردہ است ڪہ همانا خوردن گوشت مردار است. 🔵دو نڪتہ ۱. از آنجا ڪہ گمان بد بردن معمولاً یڪ امر غیر ارادے است بنابراین نهے در آیہ نهے از ترتیب آثار است، یعنے هرگاہ گمان بدے نسبت بہ مسلمانے در ذهن شما پیدا شد، در عمل ڪوچڪ‌ترین اعتنایے بہ آن نڪنید، طرز رفتار خود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید، بنا بر این آنچہ گناہ است ترتیب اثر دادن بہ گمان بد می‌باشد. ۲. نهے همراہ با بیان واقعیت گناہ ڪہ نمونہ آن در این آیہ در خصوص غیبت آمدہ، براے بازدارندگے بیشتر است و این مانند آن است ڪہ پدرے دلسوز براے اینڪہ فرزندش بہ بخارے داغ دست نزند او را چنین نهے ڪند: «دست بہ بخارے نزن! می‌خواهے بسوزے؟!» ڪہ این نهے همراہ با بیان اثر آن ڪار، بہ طور قطع از اثر بازدارندگے بیشترے برخوردار خواهد بود. 💠سورہ قاف 🔶روزے ڪہ پرده‌ها ڪنار رود (سوره ق، ۲۲) [بہ او می‌گویند:] تو از این روز بزرگ غافل بودے، پس ما پردہ غفلت را از دیده‌ات ڪنار زدیم در نتیجہ دیده‌ات امروز بسیار تیزبین است. این آیہ از خطابات روز قیامت است ڪہ در آن خطاب ڪنندہ خدا و مخاطب تنها ڪسانی‌اند ڪہ معاد را انڪار ڪردند و دین را نپذیرفتند. سہ تعبیر در آیہ وجود دارد ڪہ از اهمیت بالایے برخور دارند. یڪ از آن‌ها «غفلت» است. غفلت وقتے وجود پیدا می‌ڪند ڪہ میان چیزے در محدودہ درڪ ما باشد و ما از بودنش غافل باشیم. تعبیر دیگر «غطاء؛ پرده» است و این تعبیر نشان می‌دهد چیزهایے موجود بودہ اما پردہ آویختہ مانع می‌شدہ ڪہ آن‌ها دیدہ شوند. تعبیر سوم تعبیر بہ «حدت؛ تیزبینی» است و این نشان می‌دهد ڪہ اگر در گذشتہ هم مانند امروز چشم تیزبینے داشت می‌توانست تمام این‌ها را همان روز ببیند. حقایقے ڪہ در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشے از آن) هم اڪنون موجود است و قابل مشاهدہ ؛ زیرا فرمود تو از این‌ها غافل بودے یعنے بود و تو ندیدے و امروز ڪہ پرده‌ها ڪنار رفتہ و دیده‌ات بینا شدہ می‌توانے تمام آنچہ بود را ببینے 🔵نڪته‌هاے نهفتہ در آیہ ۱. قیامت صحنہ ایست ڪہ انسان واقعیت‌هاے همین دنیا را بہ عیان می‌بیند؛ همان واقعیت‌هایے ڪہ خود و دیگران با ڪارهاے خوب و بد ساختند و از خود بر گذاشتند. ۲. آنچہ ڪہ مانع دید انسان است و نمی‌گذارد باطن اعمال و واقعیت‌هاے زندگے را ببیند پردہ ایست ضخیم ڪہ خود با تار و پود گناہ و معصیت بہ هم بافت و بر دیدہ انداخت. اگر گفتیم ڪہ خود بافت و خود آن را در مقابل دیدگانش آویخت بہ دلیل تعبیر آیہ است ڪہ فرمود «عنڪَ غطاءڪَ» و نیز آیاتے ڪہ گناہ را موجب ڪورے دل و دیدہ معرفے می‌ڪنند. ۳. حقایقے ڪہ در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشے از آن) هم اڪنون موجود است و قابل مشاهدہ ؛ زیرا فرمود تو از این‌ها غافل بودے یعنے بود و تو ندیدے و امروز ڪہ پرده‌ها ڪنار رفتہ و دیده‌ات بینا شدہ می‌توانے تمام آنچہ بود را ببینے. 💠سورہ ذاريات 🔶متقین، نیازمندان را سهیم در مال خود می‌دانند (سوره ذاریات آیات ۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹) بی‌تردید پرهیزڪاران در بهشت‌ها و چشمہ سارهایند. آنچہ را پروردگارشان بہ آنان عطا ڪردہ دریافت می‌ڪنند زیرا ڪہ آنان پیش از این هموارہ نیڪوڪار بودند. آنان اندڪے از شب را می‌خوابیدند [و بیشتر آن را بہ عبادت و بندگے می‌گذراندند] و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش می‌ڪردند و در اموالشان حقّے براے سائل تهی‌دست و محروم از معیشت بود. این آیات از سري آیاتے است ڪہ بہ توصیف متقین و پرهیزگاران پرداختہ و اوصافے از آنان را مایہ الگو گیرے و تبعیت دیگر مؤمنان می‌شود را بیان می‌ڪند. نڪته‌اے ڪہ بہ نظر در این آیات نیاز بہ توجہ بیشتر دارد قسمت پایانے آن است ڪہ می‌فرماید متقین بخش معینے از اموال خود را بہ نیازمندان تقدیم می‌ڪنند. شاید گمان شود ڪہ مراد از این اموال مشخص همان واجبات مالے مانند خمس و زڪات است؛ هر چند برخے چنین تفسیر ڪرده‌اند اما از آنجا ڪہ این سورہ مڪے است و دستور آن واجبات مالے در مدینہ نازل شد پس این تفسیر نمی‌تواند درست باشد و حق آن است ڪہ بگوییم همان‌گونہ ڪہ برخے گفته‌اند، منظور از این حقے ڪہ در اموال متقین هست و ایشان بہ نیازمندان می‌دهند اموالے بہ غیر از خمس و زڪات و واجباتے از این دست است. پس یڪے از صفات متقین این شد جداے از واجبات مالے مشهور مانند خمس و زڪات با اهداء بخشے از اموال خود بہ نیازمندان از آن‌ها دستگیرے می‌ڪنند. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌎eitaa.com/fatemiyoon18 -ir ایتا 🌎sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش