🔵رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار مسؤولین مؤسسه آینده روشن: مهمترین مقدمه فقه سیاسی این است که اثبات کنیم اکثر دستورات و راهبردهای دین، اجتماعی است. اگر نگاه کسی به دین یک امر فردی باشد قطعاً نمی‌تواند جزء منتظران قرار بگیرد. 🔵مقوله انتظار یکی از مفاهیمی است که هنوز به خوبی برای جامعه‌ اسلامی و حتی برای خواص آن طور که باید و شاید روشن نشده است. 🔵من هدف اصلی انتظار را ظهور حضرت نمی‌دانم، گرچه الآن وقتی حرف انتظار به میان آید می‌گویند انتظار ظهور اما به نظر من ظهور حضرت خود مقدمه است برای تحقق آیه شریفه 33 سوره توبه«هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» دین جهانی خواهد شد چه ضمیر کلّه به کل دین برگردد یا کل مردم، در هر صورت تحقق دین جامع برای همه بشر، غایت اصلی انتظار است. 🔵وقتی ظهور صورت بگیرد ظهور حضرت فی نفسه موضوعیت ندارد، ظهور حضرت طریق است برای اینکه دین با همه ابعادش در جامعه تحقق یابد. 🔵مردم را باید با ابعاد و حقیقت دین بیشتر آشنا کنیم،ما دین را فردی نمی‌دانیم بلکه آن را در همه جهات، اجتماعی هم می‌دانیم. 🔵در بحث فقه سیاسی به بعضی از آیات قرآن در اجتماعی بودن دین اشاره کرده‌ایم، هنوز عده‌ای هستند که فکر می‌کنند دین کاری به سیاست و اجتماع ندارد، بلکه یکسری دستورات فردی برای انسان است. 🔵می‌توانیم به کسی که دین را از سیاست جدا می‌داند بگوئیم تو نمی‌توانی منتظر حضرت باشی،این یک تلازم روشن و قهری دارد،انتظار ظهور برای این افراد معنا ندارد.انتظار، کسب آمادگی است. @Fazellankarani