✅ مقاله ای در ارتباط با : ۳ نکته‌ی مهم درباره‌ی تکلیف نوروز انتظار و هیجانی که دانش آموزان قبل از تعطیلات عید دارند می‌تواند به سرعت با تکالیف از بین برود .این یک تجربه‌ی عمومی است که هر دانش آموز در دوران تحصیلش تجربه می‌کند. با توجه به اینکه دانش‌آموزان در حال حاضر بیشتر وقت خود را به تکالیف مدرسه اختصاص می‌دهند، آیا لازم است که در عید هم تکلیف داشته باشند!؟ دانش آموزانی که وقت زیادی را صرف تکالیف می‌کنند، با استرس، بیماری‌ها و عدم تعادل در زندگی خود روبرو می‌شوند. بر اساس یک مطالعه از دانشگاه استنفورد، بیش از دو ساعت تکلیف در شب ممکن است بی‌فایده و حتی مضر باشد. یکی از دانش‌آموزان می‌گوید : به نظر من معلمان در تعطیلات نباید تکلیف بدهند. تکلیف‌هایی که در این زمان می دهند، واقعا کل تعطیلات من را خراب می‌کنند. در تمام مدت به تکالیف و زمان تحویل آن  فکر می‌کنم. من در تعطیلات می‌خواهم استراحت کنم چون از تکالیفی که دائم برای مدرسه باید انجام بدهم، استرس می‌گیرم. معلمان  باید درک کنند که حتی یک هفته استراحت، برای ما دانش‌آموزان پاداش بزرگی است. همچنین دانش آموز دیگری می‌گوید: تکالیف عید برای یادگیری من مفید نیست. من نمی‌خواهم تو تعطیلات تمام وقتم را صرف یک تکلیف کنم؛ ترجیح می‌دهم تعطیلاتم را با دوستان و خانواده‌ی خود بگذرانم، یا در نهایت برای یک بار در تعطیلات بخوابم. من از تجربه ای که از  اکثر دانش آموزان دارم می دانم اکثر آنها تکالیف خود را در آخرین لحظه یا حتی در آخرین روز تعطیلات انجام می دهند. به‌طوری‌که گاهی تکالیف پایانی آنها حتی ارزش تحویل دادن را ندارد، چون دانش‌آموزان برای انجام تکالیف خود تلاش کافی نمی‌کنند. تعطیلات عید باید زمان مناسبی برای کشف و تقویت مهارت‌های مورد علاقه ی شخصی دانش‌آموزان و همچنین زمانی باشد که دانش‌آموزان به خودشان علایقشان بپردازند.دانش‌آموزان به جز مدرسه، کارهای دیگری هم دارند. جهان از چیزهایی بیشتر از تکالیف مدرسه تشکیل شده است. اگر دانش‌آموزان به تکالیف نیاز دارند تا در تعطیلات برای درس خواندن با انگیزه بمانند، بنابراین معلمان نیز مانند آنها باید وظایفی را انجام دهند.دانش آموزان دائم در حال تکاپو برای انجام تکالیف در مهلت مقرر و استفاده از تعطیلات هستند، بنابراین باید میزان تکالیف به صورتی باشد که دانش‌آموزان بتوانند از تعطیلات هم لذت ببرند. وقت گذرانی با خانواده اهمیت زیادی دارد. تعطیلات فرصت خوبی برای همه افراد فراهم می‌کند که بدون مشغله با هم فعالیت کنند. مطالعات نشان می‌دهد که وقت گذراندن با خانواده می‌تواند فرصتی برای یادگیری باشد. مطالعات خانواده، در دانشگاه میشیگان نشان داده‌اند که وقت‌گذرانی با خانواده ارتباط مستقیمی با موفقیت و رفتار دانش‌آموزان دارد همچنین مطالعات روی وعده‌های غذایی که افراد خانواده باهم می‌خورند ، نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که با خانواده خود غذا می‌خورند نمرات تحصیلی و نتایج رفتاری بهتری دارند. حالا باید چه کار کنیم؟ ۱-  از تمرینات معنادار استفاده کنیم. تمرینات معنادار تمریناتی هستند که دانش‌آموزان علت انجام آن‌ها را می‌دانند. به طور مثال توضیح دهیم چرا ضروری است در عید کتاب بخوانیم؟ چون می‌خواهیم تجربه‌های افراد دیگر را هم بشنویم و بخوانیم و یاد بگیریم ۲- از تکرار دوری کنیم. مثلا به جای ارائه‌ی تمرینی که پیش‌تر بارها مشابهش را با دانش‌آموزان انجام داده‌اید، در یک سطح بالاتر تمرین ارائه دهید. به طور مثال به جای انجام محاسبات ضرب، مسئله‌ی ریاضی ارائه دهیم که در آن از ضرب استفاده شده باشد. ۳- به علایق دانش‌آموزها توجه کنیم. مثلا دانش‌آموزها در تعطیلات عید علاقه ندارند وقتی دیگران مشغول میهمانی یا فعالیت‌های تفریحی هستند، در اتاق خود در حال نوشتن باشند. پس فعالیت‌هایی در نظر بگیرید که آن‌ها را از زندگی واقعی چندان دور نکند.