💙🍃🦋
🍃🍁
🦋
🔰اینڪه خداوند هرڪس را بخواهد هدایت می ڪند و هرڪس را بخواهد گمراه یعنی چی!؟
💠✍🏻پاسخ:
آیات قران ڪریم یڪ مجموعه است ڪه در طول دو دهه بر پیامبر اڪرم(ص) به تدریج نازل شد. این آیات در موقعیت هاے مختلف نازل شده است بنابراین، باید در ڪنار هم نگاه شود نه به تنهایی.
💠✍🏻آیات زیادےدر قرآن ڪریم به اختیار
داشتن انسان و مسئولیت او در برابر اعمال و رفتارش به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اشاره دارد. برخی از این آیات عبارتند از:
۱. آیات ناظر به پاداش و عقاب: قرآن ڪریم در آیاتی تاڪید میکند ڪه پاداش و عذاب اخروے به اعمال انسان نظر دارد: «اَمَّا الَّذینَ ءامَنوا وعَمِلوا الصّالحات فَلَهُم جَنّـتُ المَاوی نُزُلاً بِما کانوا یَعمَلون»(۱) حال اگر انسان در این اعمال مختار نباشد، تشویق و توبیخ یا پاداش و عذاب بی معنا و بیدلیل است.
۲. ارسال پیامبران و انزال ڪتابهاے آسمانی: قرآن ڪریم ارسال پیامبران و نازل ساختن ڪتابهاےآسمانی را به این سبب میداند ڪه انسانها عذرے نداشته باشند و نگویند اگر رسولی به سوے آنها میآمد، ایمان میآوردند و به گناه و خوارے عذاب گرفتار نمیشدند.: «ولَو اَنّا اَهلَکنـهُم بِعَذابٍ مِن قَبلِهِ لَقالوا رَبَّنا لَولا اَرسَلتَ اِلَینا رَسولاً فَنَتَّبِعَ ءایـتِکَ مِن قَبلِ اَن نَذِلَّ ونَخزی»(۲ )
۳. آیاتی ڪه انسان را مسئول ڪارهاے خودش میداند و بعثت پیامبران را مانع بهانه تراشی گناهڪاران میشمارد: «مَنِ اهتَدی فَاِنَّما یَهتَدی لِنَفسِهِ ومَن ضَلَّ فَاِنَّما یَضِلُّ عَلَیها ولا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ اُخری وما کُنّا مُعَذِّبینَ حَتّی نَبعَثَ رَسولا»(۳)
💠✍🏻نڪته دیگر اینڪه، تفسیرے که از آیات به ظاهر موید جبر ارائه میشود، نادرست است. در ایه شریفه ۵۶ سوره قصص به یڪ مسئله مسلم اشاره شده است که بر اساس نقص ذاتی انسان، اگر خداوند اسباب هدایت را فراهم نڪند، هیچ ڪسی نمیتواند هدایت شود. هدایت تنهااز جانب خداوند است، اما ضلالت ڪار مشترکی از وسوسه هاے شیطانی و اختیار خود انسان است. (۴)
💠✍🏻اما نڪته مهم اینجاست ڪه خداوند فقط زمینه هدایت را ایجاد میڪند نه اینکه او را مجبور به ایمان آوردن ڪند.
📚پی نوشت ها :
۱.سجده۳۲، آیه۱۹.
۲.طه ، آیه۱۳۴.
۳.اسراء، آیه۱۵.
۴.ر.ک: تفسیر المیزان، ج۷، ص۲۶۶.
#اعتقادے
🦋 ➢
@Ganje_arsh ❤️
🍃🍁
💙🍃🦋