#نشر_مجدد
🔆متن شبهه
توفیلم یوسف پیامیردختران لاوان همزمان همسرحضرت یعقوب میباشن چندین باردرفیلم تکرارشده جریانش چیه؟
🔆پاسخ شبهه:
🔮در باره ازدواج حضرت يعقوب عليه السلام بايد گفت:
ازدواج با دو خواهر بطور همزمان از ديدگاه اسلام وبراساس آيه شريفه 23 سوره مباركه نساء كه مي فرمايد - : « «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ....وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ اْلأُخْتَيْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كانَ غَفُورًا رَحيمًا؛ حرام شده است بر شما (ازدواج با) مادرانتان و ... و اين كه بين دو خواهر جمع كنيد(هم زمان با آن دو ازدواج كنيد) مگر آنچه در گذشته واقع شده است همانا خداوند آمرزنده مهربان است»📚(نساء، آيه 23) - ، باطل و حرام شده است.
🔮 در اين زمينه چند ونكته قابل ذكر است :👇
1⃣در برخي از تفاسير چنين آمده است «يعقوب، راحيل را پس از اينكه ليا خواهرش (همسر يعقوب) از دنيا رفت، گرفت و جمع ميان دو خواهر نكرد.» 📚(آلاء الرحمن، ج2، ص 71) بحار الانوار ج12 ص 219 س13 )
2⃣جمع بين دو خواهر كه در زمان واحد دو خواهر را در ازدواج داشت، در سنت يعقوب وجود داشت همچنان كه ازدواج برادران با خواهران در سنت آدم ابو البشر نيز موجود بود و ليكن در دين اسلام اين امور نقض شد . 📚(ترجمه الميزان، ج4، ص446)
◀️در اين باره اشاره به مطالب ذيل شايان توجه است:
◀️حرمت ذاتي و حرمت اعتباري: در مباحث اصول استنباط احكام شرعي آمده است.
احكام فقهي از جهت حرام و حلال بودن وابسته به اعتبار شارع است و تكويني نيست.
البته احكام شرعي تابع مصالح و مفاسد مي باشد. با اين تفاوت كه برخي مصالح و مفاسد به حسن و قبح عقلي متكي است و يا هميشگي و ذاتي است.
مانند حرمت شرب خمر و يا قتل بي گناه، كه مفسده آن هميشگي و ذاتي است.
اما برخي مصالح و مفاسد وابسته به زمان و مكان و يا شرط خاص است.
👈مانند صيد در روزهاي شنبه كه براي بني اسرائيل حرام شده بود.📚 (سوره نساء، آيه 154) اما در دوران قبل از آن و بعد از آن حرام نبوده و نيست.
@GhararGahShayeat
🔮اين گونه موارد اعتباري و متغير از ابتداي آفرينش انسان ها، نمونه هايي داشته است چنان كه درباره ازدواج هابيل و قابيل با خواهرانشان، مرحوم طبرسي حديثي از امام سجاد(ع) نقل مي كند كه آن حضرت در ضمن گفتاري كه به مردي قريشي بيان داشت جريان ازدواج هابيل را با بلوزا خواهر قابيل هم چنين ازدواج قابيل را با اقليما خواهر هابيل شرح مي داد به او فرمود: اين مطلب را انكار مكن چه آن كه روش الهي بر اين جاري شده است مگر نه اين است كه خداوند زوجه آدم را از خود او آفريد و سپس براي او حلالش كرد ... .📚 (ر.ك: ميزان الحكمه، ج 4، ح 3031)
🔮علامه طباطبائي در توجيه اين نظريه مي فرمايد حكم ازدواج يك حكم تشريعي و تابع مصالح و مفاسد است و حكم تكويني نيست كه قابل تغيير نباشد زمام چنين حكمي به دست خداست از اين رو ممكن است روزي به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد.
🔮در جامعه آن روز كه فقط چند خواهر و برادر بوده اند با در نظر گرفتن مشيت خداوند عنوان فحشا صدق نخواهد كرد حال چه اشكالي دارد كه به طور موقت براي گروهي به خاطر ضرورت اين گونه ازدواج مباح باشد. 📚(براي مطالعه بيشتر ر.ك: 1. ترجمه تفسير الميزان، ج 4، ص 239؛ 2. سبحاني، جعفر، منشور جاويد، ج 4، ص 198)
🔮ازدواج هم زمان با دو خواهر نيز از اين گونه موارد است كه قبل از اسلام رايج بود. و در زمان حضرت يعقوب نيز جاري بوده است. 📚(ر.ك: بحارالانوار، ج 10، ص 76)
🔮 اما با ظهور اسلام به عنوان كامل ترين شريعت، پس از نزول آيه شريفه 23، سوره نساء، چنين ازدواجي تحريم شد. و اين خود دليلي است بر تكامل شرايع تا شريعت اسلام كه دستورات آن سزاوار اجراء، براي جامعه بشريت تا هنگام برپايي قيامت است. 📚(براي مطالعه بيشتر ر.ك: 1. تفسير الميزان، ج 4، ص 283، ط عربي؛ 2. تفسير نمونه، ج 3،
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
👈
#قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات👉 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634