🔆 ادامه پاسخ شبهه شماره :2133
👈اما در مورد سؤر👇
❌«سؤر»؛ در لغت به معنای باقی مانده هر چیزی[5] و تهمانده آب در ظرف[6] است. طریحی گوید: «سُؤر، به معنای باقی مانده آب در ظرف یا حوض است که از باب استعاره در باقیمانده غذا نیز کاربرد دارد».[7]
👈بنابراین، معنای «سؤر المؤمن» در روایت به معنای نیمخورده و تهمانده آب و غذای مؤمن است.
◀️فقهای بزرگوار نیز به این روایات اعتماد کرده و فتوا به استحباب خوردن نیمخورده و تهمانده آب یا غذای مؤمن دادهاند.[8]
◀️قیدهایی در روایات «سؤر المؤمن» آمده است که لازم است به آنها توجه شود👇
1⃣ایمان و تبرّک: از این دو قید میتوان فهمید که این کار به صورت مطلق مستحب نیست؛ زیرا آنچه به آن سفارش شده، خوردن یا آشامیدن نیمخورده غذا یا آب فرد با ایمان، آن هم به قصد و نیّت تبرّک است؛ لذا برخی از فقها در ذیل این روایات تعبیر «استحباب التبرک بسؤر المؤمن»[9] را دارند؛ یعنی مستحب است تبرک جستن به تهمانده غذای مؤمن.
2⃣شفاء: از این قید هم به دست میآید که خوردن یا آشامیدن تهمانده غذا یا آب فرد با ایمان، به قصد و طلب شفاء و درمان(استشفاء)[10] باشد. پس، اگر به اینکار به نیت تبرّک و شفا انجام شود، به جهت معنوی، ممکن است برخی آثار و ضررهای مادی بیاثر شوند.
📚پی نوشتها👇👇
[1]. نجم: 3-4. «وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ یُوحَى».
[2]. ر.ک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، «بَابُ اسْتِحْبَابِ الشُّرْبِ مِنْ سُؤْرِ الْمُؤْمِنِ تَبَرُّکاً»، ج 25، ص 263.
[3]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 151.
[4]. شیخ مفید، الاختصاص، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 189.
[5]. فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومى، مهدى، سامرائى، ابراهیم، ج 7، ص 292؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 4، ص 339.
[6]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 472.
[7]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی اشکوری، سید احمد، ج 3، ص 322.
[8]. عراقی، عبد النبی، المعالم الزلفی فی شرح العروة الوثقی، ص 245، المطبعة العلمیة، قم، چاپ اول، 1380ق؛ بصرى بحرانى، زین الدین محمد امین، کلمة التقوى، ج 1، ص 26.
[9]. موسوی خویی، سید ابو القاسم، التنقیح فی شرح العروة الوثقی، مقرر: غروی، میرزا علی، کتاب الطهارة، ج 1، ص 440.
[10]. «یستحب استعمال سؤر المؤمن للاستشفاء»؛ کاشف الغطاء، جعفر بن خضر، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغراء، ص 191.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634