البته اعتبار فرهنگی و بسط آن در دنیا به گونه‌های مختلفی رخ می‌دهد. مثلا حوزۀ اعتبار فرهنگ ایرانیان را گاه می‌توان با مقدار و میزان آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف دنیا سنجش کرد، گاه می‌توان با شهرت شخصیت‌های علمی و دینی ایران آن را ارزیابی نمود، گاهی هم می‌توان آن را با رستوران‌های ایرانی و نوع غذاهای اصیل و تاریخی ایران محاسبه کرد. اساسا رقابت رستوران‌های چینی، ایتالیایی، ژاپنی، و ایرانی نه صرفا رقابت اقتصادی، بلکه به نوعی رقابت فرهنگی و تمدنی است و هر فرهنگی با غذایی که عرضه می‌کند فرهنگ خود را در معرض داوری و ارزیابی قرار می‌دهد. آنجا که مثلا «حسین کباب» در شهر مانیل فیلیپین به یک بِرند تبدیل می‌شود و رئیس جمهور فیلیپین آن را به عنوان رستوران مورد علاقه خود انتخاب می‌کند، و آنجا که سوپ ایرانی (با مواد ایرانی) یا آش رشته در نیویورک همراه با آداب اخلاقی و مسلمانی عرضه می‌شود، آن کباب و این سوپ، دیگر نه یک غذا بلکه یک نماد می‌شود و آنگاه توسط رسانه‌های جمعی در بخشی از سبک زندگی روزانۀ دنیا ورود پیدا می‌کند.   ادامه 👇👇 @Habibollah_Babai