💛💛💛🌺💛💛💛 مطالب روانشناسی همسران 🌺 🌺 کفویت فرهنگی 🌺 ✅ پاسخ استاد عباسی: الف) درباره اختلاف فرهنگی ✅اوّل: حالات مختلف تفاوت فرهنگی فرهنگ‌ها گاهی با هم تفاوت داشته و گاهی با هم متعارضند؛ یعنی گاهی اختلاف فرهنگ‌ها به گونه‌ای است که با هم قابل جمع است؛ اما گاه پرداختن به یکی، دیگری را نفی می‌کند. 🌺 اگر اختلاف فرهنگی در حدّ تفاوت باشد، به طور معمول مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ مگر آن که یکی از دو طرف، با وجود این که تعارضی بین فرهنگ او با فرهنگ خانواده طرف مقابل نیست، به طور کلّی با فرهنگ طرف مقابل مشکل داشته باشد. 🌺 اگر این اختلاف در حدّ تعارض باشد، در صورتی که هر دو طرف به فرهنگ خود پای‌بند باشند، حتماً مشکل تولید می‌شود؛ مگر آن که یکی از دو طرف تقیّد خاصّی به فرهنگ خود نداشته باشد. حالا به چند نمونه از اين تعارض‌ها دقّت کنید:👇 🌺 در برخی از شهرها دادن جهیزیّه به عهده پسر است؛ در بسیاری از شهرها هم دادن جهیزیه به عهده خانواده دختر است. حال اگر پسری از این فرهنگ بخواهد با دختری از آن فرهنگ ازدواج کند، و هر دو هم به فرهنگ خود پای‌بند باشند، در همان دوران عقد به مشکل برمی‌خورند. 🌺 در بعضی از فرهنگ‌ها از زن توقّع دارند که کارهای بیرون از خانه را قدم به قدم با مرد انجام دهد، در برخی از فرهنگ‌ها هم زن فقط مدیریت داخل خانه را بر عهده دارد و حتی در اندازه خرید هم کار بیرون از خانه را به او نمی‌سپارند. 🌺 در بعضی از فرهنگ‌ها مردان فامیل در حدّ محارم به حساب می‌آیند، در برخی هم میان نامحرم فامیل و غیر فامیل تفاوتی نمی‌گذارند. 🌺 در برخی از فرهنگ‌ها محبّت به زن و احترام گذاشتن به او را عمل خوبی نمی‌پندارند، در برخی دیگر، محبّت و احترام اصل است. این اختلاف‌‌ها در حدّ تعارض است و با هم قابل جمع نیست. پس باید از همان ابتدا قبل از این که کار به عقد بکشد، درباره این‌ها فکر جدّی کرد. 🌺 یادمان باشد که در هنگام خواستگاری و تحقیق، حتماً به ویژگی‌های فرهنگی طرف مقابل توجّه کنیم. این گونه نیست که این مشکل تنها در ازدواج دو نفر که اهل دو شهر مختلف هستند پیش بیاید. ممکن است دو نفری هم که هر دو در تهران زندگی می‌کنند دارای دو فرهنگ مختلف باشند. 🌺 نباید فراموش کرد که اهل یک شهر بودن به معنای مقیّد بودن به فرهنگ آن شهر نیست؛ پس در موقع تحقیق حتماً باید به فرهنگ خانوادگی یا فامیلی دقّت کرد. ✅دوم: توجّه به نقطه مشترک برخی از خانواده‌ها دارای فرهنگ‌های متفاوتی هستند؛ اما به یک نقطه مشترک به عنوان ملاک و معیار، به معنای حقیقی کلمه معتقدند؛ مثلاً بسیاری از خانواده‌ها محور و ملاک زندگی را دین می‌دانند؛ البته دین به معنای کامل آن. این خانواده‌ها رسم را فقط در صورتی اجرا می‌کنند که با دستور دین تعارض نداشته باشد؛ مثلاً اگر رسمی موجب می‌شود که دو جوان که کفو هم هستند به هم نرسند، به راحتی از آن رسم چشم پوشی می‌کنند. 🌺 خطّ قرمز این خانواده‌ها فقط دین است؛ آن هم واجبات و محرّمات. این‌ها اهل هر فرهنگ و منشی که باشند، بهترین خانواده‌ها برای وصلت هستند. تفاوت فرهنگی در این موارد مشکل چندانی تولید نمی‌کند. (☝️دختران دقت کنید☝️) اونایی که بی دلیل به مذهبی ها جواب رد میدین ✅سوم: دقّت در میزان پای‌بندی فرزند به فرهنگ خانوادگی در دنیای کنونی بسیاری از جوان‌ها به فرهنگ خانوادگی خود پای‌بند نیستند. درست یا نادرست بودن این مسئله بحث جداگانه‌ای است؛ اما این خانواده‌ها دو دسته‌اند: دسته اوّل کسانی که در امر ازدواج و زندگی به فرزند خود استقلال نداده و باورهای خود را به او تحمیل می‌کنند. دسته دوم کسانی که فرزند خود را از مرحلۀ انتخاب تا زندگی، آزاد می‌گذارند. در ازدواج با کسی که از دسته دوم است، بیش از توجّه به فرهنگ خانوادگی باید به باورهای شخصی طرف مقابل توجّه کرد؛ اما در ازدواج با گروه اوّل باید علاوه بر باورهای شخصی، فرهنگ خانوادگی او را هم واکاوی کرد. 🌺 در میان طلبه‌ها کم نیستند کسانی که به جهت قرار گرفتن در محیطی متفاوت و آشنا شدن با آموزه‌های دینی، فرهنگی بسیار متفاوت از فرهنگ خانوادگی خود برگزیده‌اند و خانواده هم چندان دخالتی در نوع زندگی آن‌ها نمی‌کند. 🌺 ب) درباره تفاوت عقیدتی هیچ قشری از اقشار جامعه را نمی‌توان مانند اتومبیل‌هایی دانست که از یک کارخانه تولید می‌شوند که با هم تفاوت چندانی ندارند. درست است که طلبه‌ها همه در محیط حوزه علمیه درس خوانده‌اند؛ اما این به آن معنا نیست که همه دارای روحیات یکسان هستند. حتی درباره نوع نگرش آن‌ها به مسائل اعتقادی و اخلاقی هم تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. کانال پاسدارشهید حاج حامد عبداللهی ⤵️ https://eitaa.com/HajHamedAbdullahi