»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِيَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِينَ كَفَرُوا يَا وَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا بَلْ كُنَّا ظَالِمِينَ انبیاء-97 و وعده حقّ [= قیامت‌] نزدیک می‌شود؛ در آن هنگام چشمهای کافران از وحشت از حرکت بازمی‌ماند؛ (می‌گویند:) ای وای بر ما که از این (جریان) در غفلت بودیم؛ بلکه ما ستمکار بودیم! ************** نکته ها: كلمه ى «شاخصة» از ماده ى «شخوص» به معناى خارج شدن از مكانى بسوى مكان دیگر است و چون در هنگام تعجّب، چشم حالتى پیدا مى كند كه گویا مى خواهد از حدقه خارج شود، لذا به این حالت چشم نیز شخوص مى گویند. گرچه قیامت در نظر دور مى نماید، ولى در حقیقت نزدیك است. «اقترب الوعد» این نزدیك بودن، در آیات دیگر نیز مورد تأكید قرار گرفته است. از جمله در آیه «اقترب الساعة...»(84) و «انّهم یرونه بعیداً و نراه قریباً»(85) ----- 84) قمر، 1. 85) معارج، 7 - 8. ************** پیام ها: - هجوم فتنه گران (یأجوج و مأجوج) نشانه ى پایان عمر دنیا و نزدیكى قیامت است. «حتّى اذا فتحت یأجوج ... و اقترب الوعد الحقّ» - وقوع قیامت، قطعى و حتمى است. «اِقترب الوعد الحقّ» - قیامت و حوادث آن، ناگهانى است. «فاذاهى» - قیامت، روز بُهت و حیرت است. «شاخصة ابصار الّذین» - قیامت، روز بیدارى و تأسف وجدان هاى خفته است. «یا ویلنا» - غفلت از قیامت، از نشانه هاى بارز كفر و كافران است. «كفروا ... كنّا فى غفلة» - ریشه همه ى انحراف ها و بدبختى ها، غفلت است. «كنّا فى غفلة» - غفلت از قیامت، مایه ى ستم به خود و دیگران است. «كنّا فى غفلة... كنّا ظالمین» - قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «كنّا ظالمین» ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir