هدایت شده از نسل جدید*مشاوره*دکتر اشراقی
⚙️مکانیزم اثر تشویق👏 🗓 در سال ۱۹۹۸، پژوهشی در دانشگاه استنفورد به بررسی تأثیر روش‌های مختلف تشویق بر عملکرد دانش‌آموزان پرداخت. این تحقیق نگرش به شیوه‌ی انگیزش را در آموزش و یادگیری تغییر داد. روش‌های تشویق: 🔹 گروه اول: هنگام موفقیت، به آن‌ها گفته می‌شد: «آفرین! تو خیلی تیزهوش هستی.» 🔹 گروه دوم: در صورت پاسخ درست، تشویق می‌شدند: «آفرین! مسئله را خوب حل کردی.» و در پاسخ نادرست، «اشتباه حل کردی.» 🔹 گروه سوم: تشویق آن‌ها بر تلاششان متمرکز بود: «آفرین! تو تلاش خودت را کردی.» 📊 نتایج: 🔸 دانش‌آموزانی که هوششان مورد تحسین قرار گرفت، در حل مسائل بعدی عملکرد ضعیف‌تری نشان دادند و پس از هر شکست، اعتمادبه‌نفسشان کاهش یافت. 🔸 بهترین نتیجه زمانی حاصل شد که تشویق بر میزان تلاش متمرکز بود، زیرا انگیزه‌ی ادامه‌ی کار را تقویت می‌کرد. 📉 تحلیل روانشناختی: 🧠 «کسی که موفقیتش را به هوش خود نسبت دهد، پس از شکست، اعتمادبه‌نفسش را از دست می‌دهد. اما فردی که موفقیت را نتیجه‌ی تلاش بداند، در برابر چالش‌ها مقاوم‌تر خواهد بود.» ⭕️ کاربردها: ✔️ والدین و معلمان باید به جای تمرکز بر هوش، تلاش کودکان را تحسین کنند. ✔️ مدیران در سازمان‌ها نیز بهتر است کارکنان را بر اساس پشتکار و پیشرفتشان تشویق کنند. 🔹 این پژوهش نشان می‌دهد که شیوه‌ی درست تشویق، نقش مهمی در شکل‌گیری انگیزه، اعتمادبه‌نفس و رشد افراد دارد. https://eitaa.com/Hamid_Eshraghj_moshavernaslejadi