🔴 چرا وحدت حوزه و دانشگاه همچنان لاینحل مانده است؟
❓و اصلاً منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، چیست؟
🔸جامعه ما تنها جامعهای است که بر سر دو راهی است. چون هیچ جامعهی دیگری دو پارادایم معرفتی ندارند. ولی در جامعه ما به تبع رویکرد دینی، این دو وجود دارد و هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، دامنهشان معلوم نشده است.
🔰در زمان شیخ بهایی، فقها میاندار همهی نیازهای جامعه بودند. در فرهنگ و هنر، سبک زندگی، معماری، مهندسی، علم، قضائی و..؛ اما حوزه علمیهی امروز که محصور شده در فلسفه و کلام و فقه و از نیازهای روز عقبنشینی کرده، خودش را در قبال معماری، سبک زندگی، علوم پایه و.. مسئول نمیداند! و همین موجب شده بخش مهم نیازهای جامعه را دانشگاه با علم مدرن پاسخ بدهد.
به طور نمونه، جریان علمی کشور چه در دانشگاه و چه در حوزه، نسبت به تخریب بنیانهای اعتقادی در داروینیسمِ علوم زیستی و پزشکی سکوت کرده است!
❓آیا اصلا علوم پایه اسلامی و علوم انسانی اسلامی داریم؟
🔺اساساً بین معرفت انسانِ مسلمان و انسان غیرمسلمان فرقی وجود دارد یا نه؟
🔸در سطح رهبری ایشان معتقدند: «مبنای علوم انسانی غرب، غیرتوحیدی، مادی و غیرالهیست» - ۱۱ تیرماه ۹۳
🔹در سطح رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجتهدی که سواد دینی دارد، او معتقد است «مبانی علم، یهودی و مسیحی و مسلمان ندارد.» - ۱۴ اردیبهشت ۹۳
🔴 این اختلاف نظر، در سطح استراتژیکی جامعه است که در درون دانشگاه و حوزه هم وجود دارد.
تکلیف خود را روشن کنیم؛ آیا علم دینی داریم، یا خیر. اگر نه، پس پاسخمان در قبال ذات تثلیثیِ مطلق علوم انسانی و حتی علوم پایه، چیست؟
و اگر داریم، جایگاه
#علم_توحیدی کجاست؟
📷
llink.ir/98tt
✅ کرسی نظریه پردازی کلبه کرامت در مجموع ۸۰۰ جلسه، با مطالعات تطبیقی، سعی در تولید علم بومی توحیدی داشته و به امید خدا خواهد داشت؛ اما به طور خاص، جلسات «دیرینشناسی فهم» و «خلق و جعل» از مجموعه سرفصلهای کلبه کرامت را به شما دانشجویان و طلبههای جوان، توصیه میکنیم.
💻
kolbeh-keramat.ir/Sessions/?ItemCourse=1&ItemCategory=57
💻
kolbeh-keramat.ir/Sessions/?ItemCourse=1&ItemCategory=56
🗓 ۲۷ آذر، روز
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه است.
اندیشکده یقین، مرکز بررسیهای دکترینال
🌐
@andishkadehYaghin