✅ حسن عباسی: جشنواره فیلم مقاومت ، بستر " هنر مقاومتی " است
➖ بخش دوم
❓ به جایگاه ویژه سینمای دفاع مقدس اشاره کردید. لزوم برگزاری جشنواره ی فیلم مقاومت به صورت بینالمللی و نقش آن در ترویج فرهنگ دفاع مقدسی را در چه میدانید؟
🔸 مقاومت دربرابر نظام استکبار و نظام سلطه درجهان، منحصر به ایران نیست بلکه یک خیزش جهانی علیه کاپیتالیسم یا سرمایهگرایی و صهیونیسم جهانی پدید آمده است که از آمریکای لاتین در غرب تا این سو در جنوب شرق آسیا این میدان مقاومت جهانی گسترده شده است. پس چون ملتهای گوناگون درگیر مبارزه با سلطهطلبی استکبار جهانی هستند، مقاومت جهانی مزبور باید در سینما هم تبلور داشته باشد.
🔸 گرد هم آمدن هنرمندان کشورهای مختلف که در برابر سلطه استکبار مقاومت میکنند، در جشنواره مقاومت، به همافزایی صدای این هنرمندان، و به همافزایی هنری و فنی آنان منتج میشود. جشنواره فیلم مقاومت، بازخوانی و بازبینی هنری و فرهنگی دفاع مقدس و مقاومت جهانی در برابر نظام سلطه و هژمون در دورههای زمانی مشخص است، لذا در هر دوره، بخشی از دفاع مقدس و مقاومت جهانی روایت میشود، و در نتیجه این روایتها، بخشی از فرهنگ دفاع مقدس تبیین و تشریح میشود، که بسیار حائز اهمیت است، زیرا مروج سبک زندگی و هم چنین رؤیای ایرانی اسلامی است.
❓ در این دوره از جشنواره، شما داور بخش «فیلم به معنای مطلق» هستید. ظاهراً مهمترین موضوع در این بخش، نسبت بهرهوری به هزینههای فیلم است. در واقع، این بخش به دنبال معرفی فیلمی اعم از کوتاه، مستند یا سینمایی است که «نسبت بهرهوری به اقتصاد» بیشتری داشته و توانسته باشد با توجه به هزینههای انجامشده، بیشترین اثرگذاری را در مخاطب به جا بگذارد. نظرتان درباره طراحی این بخش و توجه آن به سینما در حوزه مقاومت، از منظر «بهرهوری مطلوب» چیست؟
🔸 اصطلاح «اقتصاد مقاومتی» به معنی سازوکار مقاومسازی اقتصاد، الگویی است برای بخش فیلم به معنای مطلق فیلم سینمایی. در واقع در جشنواره مقاومت، مفهوم «سینمای مقاومتی» یا «هنر مقاومتی» به معنی سازوکار مقاومسازی هنر و مقاومسازی سینما، مدنظر است، که جزء کوچکی از آن همین مقوله بهرهوری مطلوب است. بهرهوری در مدیریت، در دو حوزه کارآمدی و اثربخشی ارزیابی میشود.
🔸 در بخش «فیلم به معنای مطلق» نباید به سازوکار «هزینه ـ فایده» در سینمای رایج هالیوودی که مبتنی بر سنجههای نظام سرمایهداری است، استناد کرد. در فرهنگ نیز بهرهوری فرهنگی، ابتدا در کارآمدی فرهنگی و سپس در اثربخشی محصولات فرهنگی و هنری دیده میشود. در سینمای مقاومت و دفاع مقدس هم، مقوله هنرمقاومتی در بخش بهرهوری درحوزه اثربخشی مطلوب بررسی میشود که مشتمل بر کیفیت و جذابیت و محتوای مناسب، به نسبت هزینه کلی آن محصول هنری خواهد بود. البته در این بخش نباید به سازوکار «هزینه ـ فایده» در سینمای رایج هالیوودی که مبتنی بر سنجههای نظام سرمایهداری است، استناد کرد، زیرا بهرهوری در تلقی اسلامی با بهرهوری نظام سرمایهداری کاملا متفاوت است. ۹۹/۰۸/۱۹
moqavematfilmfest.ir/News/7602/
استاد حسن عباسی
💠
@Hasanabbasi_ir