🔵
#خلاصه_سخنرانی
🗒 شب میلاد پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و امام صادق علیهالسلام
هیئت لبیک– دوشنبه؛ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹
حجتالاسلام شیخ محمد الهی خراسانی
#بخش_اول
«یا أیُّها النَّبی إنّا أرسلناکَ شاهِداً و مُبَشِّراً و نَذیراً و داعِیاً إلی اللهِ بإذنهِ و سِراجاً مُنیراً»
📢 «پیامبری که نمیشناسیم»
.
🔻چرا سران غرب از هتک حرمتی که اخیراً به وجود مبارک پیامبر (ص) صورت پذیرفت حمایت کردند؟ قطعا سران کشورهای غربی میدانستند امّت اسلامی در برابر آن موضع خواهد گرفت و این موضع برای آنها هزینه در بر خواهد داشت. سوال اینجاست چرا باز هم این هتک حرمت و حمایت صورت می گیرد؟
🔻جواب این سوال در شخصیّت نورانی پیامبر نهفته است. ایشان تنها یک شخصیّت مورد احترام و تکریم نیست. این شخصیّت یک شخصیّت الهامبخش و الگو برای مسلمانان در سرتاسر جهان است. قرآن میفرماید «و لَقَد کان لکُم فی رَسولِ اللهِ أسوَهٌ حَسنهٌ»؛ پیامبر برای شما بهترین الگوست. الگوی زیست انسانی در حوزههای گوناگون اجتماعی، اقتصادی، انسانی، تعامل با خانواده، تعامل با دوستان، تعامل با دشمنان در عرصههای مادی، و عرصههای معنوی و اخلاقی. در همهی حوزهها، پیامبر یک شخصیّت الهام بخش و الگوست و همین مایهی نگرانی غرب است.
🔸اگر سران قریش و مشرکین گمان میکردند پیامبر شخصیّتیست که صرفاً الگوی اخلاقی و معنوی مردم خواهد شد؛قائدتاً نمیبایست در برابر او تا این حدّ موضع بگیرند و اینقدر با او دشمنی کنند،سختترین شکنجهها را بر یارانش روا بدارند، محاصرهی همهجانبهی شعب ابیطالب را بر او و یارانش تحمیل کنند. حتی بعد از هجرت، او را رها نکنند و جنگهای پی در پی را بر او تحمیل کنند.
🔸کسی که صرفاً دعوت به اخلاق میکند، چه خطری برای مستکبران دارد؟
آنچه که موجب شد مستکبران احساس خطر بکنند؛ هم آن روز و هم تا امروز، بر میگردد به مهمترین ویژگی پیامبر که عبارت بود از: عبودیّت و بندگی خدا. عبودیّت و بندگی خدا به چه معناست؟
.
🔻تصور ما ازعبودیّت و بندگی خدا، چیست؟عبادتی که میتواند در کنج اتاق یا درون محراب صورت بگیرد و هیچ خطری هم برای مستکبرین نداشته باشد؟
🔻آیا پیامبر الگوی عبادتی بود که فرد عبادتش را بکند و معنویّتش را داشته باشد، ولی در عرصهی اجتماعی، خودش را بسپارد به ارادههای دیگری که میخواهند زندگی اجتماعی او را اداره کنند؟
.
🔻عبودیّتی برای مستکبرین مشکلساز است که بخواهد بندگی و عبودیّت را به همه عرصهها سرایت بدهد.خداپرستییی که امتداد دارد و امتداد آن همهی عرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را دربر میگیرد.
.
🔻مشرکان چه زمانی از وجود پیامبر احساس خطر کردند؟ وقتی که دیدند بزرگترین وعدهها (تطمیع) و بزرگترین تهدیدهایشان در او اثری ندارد. آمدند به جناب ابوطالب گفتند به محمد بگو ما اهل معامله هستیم، حاضریم بهترین امکانات را در اختیارش بگذاریم! پیامبر چه پاسخی داد؟ فرمود آن جمله معروف را که: اگر خورشید را در یک دستم و ماه را در دست دیگرم قرار دهید، دست از دعوت آسمانیام بر نخواهم داشت. بالاترین امکانات را هم به او وعده بدهید، اگر احساس بکند با بندگی خدا درتعارض است از دعوت آسمانی اش دست بر نمی دارد.
🔸متأسّفانه طیفی از جریان روشنفکریِ بیمار ما میخواهد تصویر یک تجربهی معنوی فردی و شخصی را از پیامبر ارائه دهد! دیگر قرار نیست جریانِ خداشناسی در دیگر حوزهها ادامه داشته باشد. سکولاریسم معنای دقیقش جدایی دین از سیاست نیست، بلکه دینزدایی از سایر عرصههای اجتماعی است، که گاهی با تعبیر "قدسی زدایی" ارائه میشود. میگویند: تو اگر میخواهی عبادت کنی، عبادتت را داشته باش ولی به حوزههای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی عبادت و معنویّتت را دخالت نده. اینها را بسپار به علم بشری. معادلش در زبان عربی میشود: العلمانیه. یعنی علم سالاری. میگوید خداگرایی در عرصهی سیاسی دیگر چه معنایی دارد؟ خداپرستی در حوزهی فرهنگ و اقتصاد و تربیت چه صیغهایست؟
.
#هیئت_لبیک
@heiat_Labbayk