[•
#فتوا_جاتے👳🏻•]
.
.
#شبهه❌:
ما این حق را نداریم که به کودکان از سنین خردسالی بیاموزیم که به چه چیزی اعتقاد داشته باشند؛ بلکه به آنها باید نحوهی فکر کردن را آموزش دهیم. (ریچارد داوکینز)
#پاسخ ✅ شبهه:
1⃣گزاره اول (عدم آموزش اعتقادات به کودکان و معتقد بارآوردن آنان) مبتنی بر این پیشفرض است که، کودکان توان درک عقاید صحیح و عقاید غلط را دارند.
خب! از چه سنی کودکان، چنین توانی دارند؟! آیا این ادعا با تجربه بشری و نیز تحقیقات روانشناسی رشد (مانند تحقیقات پیاژه در رشد شناختی کودکان) سازگار است؟
2⃣ پیشفرض دیگر این سخن، آن است که برخی شیوههای فکر کردن، صحیح و برخی دیگر غلط است.
خب! به چه دلیلی شیوههای فکر کردن را، به انتخاب کودک واگذار نمیکنید؟ (همانطور که انتخاب عقاید را به انتخاب و آزادی اندیشه وی واگذار کردید؟)
3⃣ به چه دلیلی، کودک باید به همان شیوهای که شما فکر میکنید، فکر کند؟
به همان دلیلی که اعتقادات را نباید آموزش دارد و کودکان را بر عقیدهای از قبل تاییدشده، بار آورد؛ به همان دلیل نحوهی فکر کردن نیز نباید از پیش تعیینشده باشد! چرا آزادی اندیشه و آزاداندیشی کودک و توانایی و حق انتخابگری وی را محترم نمیشمارید؟! ملاحظه میشود که لازمه منطقی سخن بالا، برچیده شدنِ نظامِ آموزش و تربیت است!
4⃣ اما پاسخ حلی
"اساس تربیت، زمینهسازی مربیان برای رشد و بالندگی فکری، عقیدتی و رفتاری کودکان است".
درست است که، برخی از باورها و عقاید، خرافی و نادرست است؛ اما همه باورها اینگونه نیست! همانگونه «شیوه تفکرِ صحیح»، نیازمند آموزش است، تبیین و انتخاب عقیده صحیح و منطقی نیز، نیازمند یاریرسانی مربیان است.
5⃣امروزه، برخی تمام باورهای دینی و متافیزیکی را غیرعلمی و غیرمنطقی دانسته، و بر آموزش تفکر تاکید میکنند.
تربیت سکولار و نیز تربیت لیبرال، بر اساس مبانی
معرفتشناختی و دینشناختی مانند⬇️
_(تقابل عقل و دین و علم و دین)
و انسانشناختی مانند⬇️ _(اومانیزم)،
تلاش میکند حضور دین و تربیت دینی، در آموزش و پرورش را، انکار نماید؛ درحالی که در تربیت اسلامی، تربیت اعتقادی با تربیت عقلانی همراه است،زیرا⬇️ «برخلاف مسیحیت، در اسلام دین و دینداری با عقلورزی، دانشاندوزی تقابلی ندارد».
در تربیت اسلامی، تقلید در اصول دین، حرام است و متربی باید در اصول اعتقادی خود، تحقیق نماید.
.
.
#مهدیار
#ڪپے⛔️
#بازنشر ≈
#صدقهجاریه🍃
هیچ شبهـهاےبے پاسخ نمونده😉👇
[•📖•]
@Heiyat_Majazi