🔰توضیح اجمالی «فلسفه چگونگی اسلامی» ۳
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
🔹[تولید فلسفه چگونگی اسلامی در مجموعه ما] نه اقتباس از فلسفه اصالت ماهیت كرده و نه اقتباس از فلسفه اصالت وجود كرده و نه اقتباس از تضاد هگل و حرفهای شاگردانش... و نه اقتباس از فلسفه نسبیت انیشتین كرده است؛ یعنی نه از فلسفههای بیگانه (انفعالی) و نه از فلسفههای خودی (كه این مطلب را نداشتهاند) «فلسفه چگونگی اسلامی» را تأسیس كردهایم.
🔹به پایههای اساسی متدولوژی علوم؛ یعنی روش علوم [دست یافتهایم]؛ یعنی
منطق علوم را هم در تكامل اصول [فقه] و هم تكامل الهی روش علوم (یعنی مدلسازی برای تجربه) و هم مدلسازی برای اجرا دست یافتهایم.
🔹ما اصولا سه امر را در كل راه ضروری میدانستیم كه همراه داشته باشیم: ۱. تعلق به هدف؛ ۲. تحمل ابهام؛ به نظرمان نیاید [تحمل ابهام] كار سادهای بوده است... [زیرا] گاهی انسان آدرس جایی را داد، لذا به راحتی مراجعه میكند. گاهی آدرس را ندارد ولكن تعدادی كتاب را میگردد تا آدرس پیدا كند. اما گاهی دنبال تأسیس.
۳. تطرق احتمال [است] و مرتبا آنچه را تأسیس میكند دوباره موضوع بحث مجدد قرار بدهد كه به چه دلیل میتوان به اسلام نسبت داد؟ چگونه میشود كارآمدی داشته باشد؟
✅
https://eitaa.com/HossiniehAndisheh