👓 خطر بحثهای استدلالی فقهی در بین عموم مردم، و کوبیدن نظر مخالف فقهی بازهم در رسانه عمومی! 🔹 یکی از طلاب عزیز اخیرا به مناسبت بحث (حجاب زن و مرد) و همچنین بحث شئون طلبگی مواردی را مطرح کرده است که چون با ادبیات فقه و اصولی است و به مخالفین هم شدیدا تاخته مجبوریم درباره این بحث فقهی به طلاب و عموم مردم توضیحاتی بدهیم. 1⃣ اولا و مهمترین توضیح این است که در فقه و شرع مقدس، نسبت به احکام مکلفین فقط حرف شما حجت است و نه حتی طلبه فاضل یا طلبه دون‌پایه! اگر شما مرجعی را انتخاب کردید و نظر او درباره پوشش زن این بود که مثلا نشان دادن بخش زیرچانه به نامحرم اشکال دارد، شما مجاز نیستید این کار را انجام دهید حتی اگر در ذهنتان این حکم جالب به نظر نیاید! احکام شرع بازیچه نیست که اگر مرجع عالم عادل فقیه درجه یکی پیدا کردید، هرجا دلتان خواست به حکمش عمل کنید و هرجا نخواستید عمل نکنید! 🔹 و اگر هم کسی در چشم شما احکام مرجعتان را تنزل داد خود این خطایی بزرگ است چون بررسی و انتخاب دقیق بین ادله احکام به این آسانی و راحتی صورت نمی‌گیرد و این کار شما در واقع تقلید از مجتهد نیست بلکه تقلید از هوا و هوس است که: افکلما جائکم رسول بما لاتهوی انفسکم استکبرتم ففریقا کذبتم و فریقا تقتلون(هر پیامبری که احکامش با هوستان جور نبود یا تکذیب کردید یا کشتید!) 2⃣ برای رسیدن به حکم شرعی خداوند، چند مسئله بسیار مهم وجود دارد که باید تفکیک شود: ۱- حکم شرعی ۲- موضوع حکم شرعی ۳- مصداق آن در خارج 🔹 ۱- حکم شرعی: حکم شرعی فقط و فقط به دست خداوند و اهل بیت است و ما باید حکم آنها را کشف کنیم. مثلا نمی‌دانیم پوشاندن موی سر واجب است یا واجب نیست. یا پوشاندن بازوی مردان از نظر خدا واجب است یا واجب نیست. 🔹 ۲- موضوع حکم شرعی: موضوع حکم شرعی گاهی خودش باید از طریق فقیه استنباط شود، مثلا غنا میدانیم حرام است ولی غنا چیست؟ اینکه به عرف حواله نشده و باز خود شرع باید برای ما بیان کند که غنا چیست. در اصل بحث پوشش هیچوقت شارع نگفته است که بروید ببینید مردم و خانمها در زمانه شما کجاها را می‌پوشانند همان واجب است! بلکه در اصل بحث پوشش زن و مرد حدودی تعیین کرده است. در بحث زنان که شارع دقیقا حد پوشش را مشخص کرده است و فقط و فقط گردی صورت و دستها تا مچ اجازه داده شده است و در همان هم به فتوای بسیاری زینت جایز نیست(مثلا انگشتر و...) و به فتوای برخی زینت ملایم اشکال ندارد. پس در اینجا عرف هیچ نقشی ندارد. بله بجز این احکام خاص یک حکم کلی دیگر هم هست که هرچه عرفا مفسده داشت ممنوع است که همیشگی است و از قاعده اولیه پوشش خارج است، هر پوشش کاملی اگر به نحوی جذاب بود که عرفا مفسده داشت حرام است. اما در بحث پوشش مردان، طبق فتوای برخی مراجع شارع بجز عورتین، مثلا دستها تا بازو فی‌نفسه اشکال ندارد. و فقط بحث مفسده نداشتن عرفی است که از همین رو لباسهای آستین کوتاه (آن هم نه آستین خیلی کوتاه) مجاز شمرده شده است... ❗️ ضمنا اینکه تعیین مصداق هم با عرف است یا با عقل بحث سنگین اصولی می‌طلبد که کلیت اینکه همه جا تشخیص مصداق (و نه موضوع) با عرف باشد محل بحث است... (ادامه دارد) @HozeTwit