👓 این مشکلی که ایشان اشاره کردند قطعا وجود دارد و مشکل بزرگی است، لکن ببینیم این مشکل از سمت چه کسی به وجود آمده است و چطور قابل حل است؟!
🔹 هویت طلبگی، امتداد رسالت انبیاست!
حتما و صددرصد؛
امتداد هویت انبیا در عصر حاضر چگونه خواهد بود؟! هر امتدادی که امروز داشتیم، حوزه باید متکفل آن شود، و این میشود طلبه و حوزوی، اگر انبیا امروز بودند، یکی از این کارها را به عهده میگرفتند (به نحو مانعه الخلو):
1⃣ فقیه شدن و فهم عمیق دین و تبیین آن
2⃣ تبلیغ دین
3⃣ تربیت نفوس
4⃣ اقامه جماعات و مسجد داری و نشر ذکرالله+خدمات اجتماعی
5⃣ اقامه دین در حکومت و نهادها
🔹 حال که بدیهی است انبیا فقط و فقط به اجتهاد و تفقه نمیپرداختند، از روز اولی که طلبه وارد حوزه میشود برای کدام خروجی تربیت میشود؟
این ۱۵سال درس را برای کدام خروجی میخواند؟
وقتی خود حوزه نقش او را فقط به عنوان مجتهد در نظر گرفته و همه درسها برای آن است، خود حوزه هویت را نابود کرده و تقلیل داده و مقصر اصلی است!
حال اگر طلبه سرخورده که قطعا توان اجتهاد ندارد و هویت را خود حوزه
#عملا فقط در
اجتهاد خلاصه کرده، لااقل در حد خدمات اجتماعی به وظیفهاش بپردازد جای تقدیر دارد نه تنقیص!
لااقل به قول معروف به یک دردی میخورد!
اینکه برای این کار نیازی به دروس حوزه نبود، مشکل حوزه است نه این طلبه دغدغهمند که اکنون بخاطر سرخوردگی مجبور به انجام حداقل وظایف است!
❗️ اما این مشکل چطور قابل حل است؟
(پیام بعدی)
@HozeTwit