جنگ جای دیگری است - ۲
🔹ما با دو سطح از بحث طرفیم، یکی واکنش به ابطال برجام و تشدید تحریمها، و دیگری، آشفتگی موجود در مدیریت اقتصادی. عدهای اصرار دارند اصطلاحا ماست را داخل قیمه بریزند! در اینجا دو بحث متفاوت، به غلط، با هم خلط میشود و آنگاه در استنتاج، نتایجی غلط و پرخسارت به دست میدهد.
♦️اگر از این طیف بپرسید چرا نباید به آمریکا و اروپا واکنش نشان دهیم، میگویند «وضعیت اقتصادی را ببینید! اگر اقدام متقابل جدی و موثر بکنیم، وضعیت اقتصاد بیشتر به هم میریزد.» این هم آدرس گمراهکننده دیگری است.
🔹آنها برای پاسخگو نبودن درباره قصور و تقصیر و بیعملی خود در تدابیر اقتصادی، سعی میکنند عامل اصلی التهابات اقتصادی را به دیپلماسی ربط دهند؛ یادشان هم میرود که هنگام انتقاد از دولت قبل از خود میگفتند 10 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی به تحریمها برمیگردد و علت 70 تا 90 درصد آن، سوءمدیریت دولت است
♦️آنها به عمد توضیح نمیدهند که اگر ترامپ، اردیبهشت 97 از برجام خارج شد، چرا وضعیت اقتصادی بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری (۲۹ اردیبهشت 96) رو به آشفتگی گذاشت، چنانکه تابستان 96 شاهد تعطیلی برخی کارخانهها و اعتراضات کارگران حقوق نگرفته بودیم، تا اینکه حوادث دی ماه 96 -پنج ماه قبل از خروج آمریکا از برجام- سر باز کرد؟
🔹برخی مدیران، در چهار سال اول سعی کردند با لاپوشانی و سرهمبندی مسائل اقتصادی و رفتارهای پوپولیستی، افکار عمومی را با این تلقی و تلقین که «صرفا به واسطه بستن با غرب میتوان به اقتصاد رونق داد»، همراه کنند و در انتخابات 94 و 96 نتایج مطلوب خود را بگیرند. اما با پیروزی در دوره دوم، انگیزه آنان به شدت فروکش کرد، ضمن اینکه وضعیت بیعملی و تعلیق 5-6 ساله، عملا موجب انباشت مشکلات تولید و رکود تورمی شدید شد.
♦️این روند ضد برنامهای که به اندازه یک برنامه پنجساله توسعه تداوم داشت، عملا اقتصاد پرظرفیت ملی را ضعیف و آسیبپذیر کرد و بر وابستگی به درآمد نفت و یارانه و واردات بیحساب و کتاب حاصل از آن افزود. بنابراین هر وقت خبر آمد که این روند دخل و خرج بیضابطه دچار شوک خارجی میشود -یا خواهد شد- کافی بود تا اقتصاد معتاد و رخوت زده را دچار تب و لرز و التهاب کند.
🔹اما چه باید کرد؟ دولتِ جا مانده از اقتدار جمهوری اسلامی، باید به ترازهای عزت و اقتدار برگردد. به جای اهتمام به تداوم دوقطبیهای دروغینی مانند «عزت یا معیشت»، «جنگ یا معیشت»، «سیاست خارجی مقاوم یا اقتصاد»، «برجام یا جنگ» و از این قبیل، با قاطعیت از خطوط قرمز کشور در مقابل دشمن صیانت کند.
♦️برای دفاع از حیثیت خود هم که شده، دولت نباید به دستمالی و پایمال شدن برجام تن دهد. اگر قرار بود تعهدات برجام را یکطرفه اجرا کنیم که دیگر، نامش توافق برد- برد و فتحالفتوح قرن نبود. وقتی خط قرمز برجامی دولت شکسته شد، در نگاه دیگران فاقد پرستیژ و توان بازدارندگی دیده میشود و سلسله تهدیدها را با خود میآورد.
🔹علت اول و اصلی نابسامانیهای موجود در حوزه تولید و توزیع درست و کسب و کار، داخلی و مدیریتی است. البته در جنگ اقتصادی، نباید تحرکات تروریستها و اخلالگران اقتصادی برای تحریک اسوداگری کاذب و دستکاری بازار (افزایش مصنوعی تقاضا در اثر تحریک تورم انتظاری، و کاهش مصنوعی عرضه در اثر عوامل مختلف) مورد غفلت قرار گیرد.
♦️در کشورهای توانمند اقتصادی، مکانیسمهای متعددی برای مهار تقاضای کاذب و کاهش دستکاری شده عرضه کالا وجود دارد که؛ سامانههای شفافسازی معاملات و واگذاریها، و اخذ مالیات از سوداگران که مازاد بر نیاز، مسکن و خودرو و سکه و ارز و... میخرند، از جمله این ساز و کارهاست.
🔹اجرای این تدابیر، نیازمند باور کردن «جنگ اقتصادی، روانی، سایبری و فرهنگی» و سپس، انسداد هر مسیری که معبر رخنه و ضربت دشمن میشود؛ اینجاست که باید آرایش جنگی گرفت. شاهراههای اقتصادی، اطلاعاتی، ارتباطی و رسانهای را باید در داخل چنان امن و قانونمند و شفاف کرد که بدخواهان نتوانند در آن نفوذ و عملیات و اخلال کنند.
متن یادداشت کیهان:
http://kayhan.ir/fa/news/159771
@IMANI_mohammad