* چرا با اینکه به خواستههایمان میرسیم ولی حالمان باز خوب نیست؟
* زندگی خوب (goodlife) محور فلسفه یونان بوده است. کودکان از ابتدا با این سوال مواجه میشدند که کدام زندگی مطلوب است و انتخاب شیوه زیستن مهم ترین سوال فلسفه بود. در اخلاق نیکوخوماسی ارسطو سه پاسخ به این سوال ارائه شده: زندگی مبتنی بر لذّت، ثروت و قدرت
این سه هدف ما را با سه رنج اساسی مواجه میکند.
* آدو میگوید فلسفه تراپی و نحوه زیستن است و این اشتباه است که به کلیّات میپردازد.
* اِئودیا در فلسفه یونان به معنای روح خوب بوده ولی امروز به اشتباه به شادی (happiness) ترجمه میکنند.
* یکی از فیلسوفان رواقی میگوید: کلاس فلسفه باید مثل مطب پزشک باشد وقتی شخص وارد میشود به نظرش همه چیز خوب است ولی وقتی خارج شود باید بفهمد دردها و بیماری های فراوانی دارد که باید به فکر چاره باشد.
* بسیاری از متون عرفانی مخصوصا عرفان خراسانی به معنایی که آدو میگوید فلسفه به مثابه زندگی است. آنها درد را در درون انسان میجستند.
* تفاوت فلسفه با روان شناسی
در روانشناسی مسکنهایی برای دردها ارائه میدهند ولی در فلسفه به دنبال شناخت علل و ریشهها هستیم.
* امروزه مصرف مقداری از روان گردانها مثل ماریجووانا در غرب قانونی شده و شیوع یافته است. چرا؟ به خاطر عمق رنجهاست.
* آقای اسونسن نروژی آثاری در فلسفه ملال، فلسفه ترس، فلسفه عشق، فلسفه کار دارد؛ میگوید: ما نباید به مسکّن راضی شویم.
* رواقیانی مثل آدو معتقد بودند که همه باید همه روزه فیلسوف باشند و به آن نیاز دارند.
فلسفه نوعی دیالوگ مستمر با خود است، شناخت برای خود و درمان و رهایی از خود است.
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" آیه ۱۰۵ سوره مائده
* آدو در کتاب فلسفه به منزله روش زندگی این ایده را مطرح میکند که فلسفه تمرین مرگ است و سقراط استاد این گفتگو با خود است. سهروردی و عرفا نیز استاد این امراند.
مرگ جدایی روح از بدن است و فیلسوف به میزانی که این کار را انجام میدهد آرام است و هر چقدر غرق در بدن و کثرت باشیم ناآرامیم.
در صورتی میتوانید به آرامش برسید که فیلسوف شوید.
* بخش آخر کتاب آدو تمرین های روحی است. مثل حضور مرگ و زیستن با مرگ
* به طور خلاصه فلسفه به مثابه روش زیستن، فلسفه را به امر وجودی و عمومی برای شناختن خود تبدیل میکند:
لذت هستی نمودی نیست را
عاشق خود کرده بودی نیست را
لذت انعام خود را وامگیر
نقل و باده و جام خود را وا مگیر
ور بگیری کیت جست و جو کند
نقش با نقاش چون نیرو کند
منگر اندر ما مکن در ما نظر
اندر اکرام و سخای خود نگر
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطف تو ناگفتهٔ ما میشنود
امیرالمومنین علیهالسّلام فرمودند "تخفّفوا تلحقوا" سبک شوید تا برسید.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی
#امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○