روضههای مکتوب سفر اسارت 🏴
2⃣
روضهٔ روز نوزدهم محرم؛
حرکت اسرای اهلبیت از کوفه به سوی شام
کاروان اسیران اهلبیت (علیهم السلام) پس از فاجعهٔ کربلا، در روز دوازدهم محرم سال ۶۱ ق. وارد کوفه شد.
«عبيدالله بن زیاد» خبر شهادت امام حسین(ع) را به «یزید بن معاویه» فرستاد و در رابطه با اسرا کسب تکلیف کرد. وی نیز دستور داد که سرهای شهداء، اموال غارت شده و خانوادهٔ امام را به شام نزد او بفرستند.
عبیدالله کاروان کودکان و زنان را آماده کرد و گفت که امام سجاد(ع) را تا گردن در غل و زنجیر کنند؛ سپس آنها را در روز نوزدهم محرم به دنبال سر بریدهٔ امام حسین(ع) با «محقر بن تغلبة عائذی (یا مخفر بن ثعلبة عائذی)» و «شمر بن ذی الجوشن» به سوی شام گسیل کرد.
محقر بن تغلبة، بر امام سجاد(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) بسیار سخت گرفت و آنان را مانند اسیران کفار، با اذیت و به قصد خواری، دیار به دیار به سوی شام برد.
کی به پیغمبر برساند که هان/
حضرت سجاد به بند گران؟
کیست خبر در بر زهرا برد/
درد دل زینب کبریٰ برد؟
دشمنشان شهر به شهر از ستم/
میبرد و بر دلشان درد و غم
گفتهاند که امام زینالعابدین(ع) از عراق تا شام با آن مردم سخنی نگفت.
حاملان رأس مطهر امام حسین(ع) زودتر از کاروان اسیران به سوی شام حرکت کرده بودند؛ و مدتی طول کشید تا این کاروان به کاروان سرها رسید.
در کتب شیعه و سنی روایت شده که حاملان سر شریف در منزل نخست که بار انداختند به شرب خمر پرداختند و با سر مقدس به تفریح مشغول شدند. ناگهان دستی از دیوار بیرون آمد که قلمی آهنین داشت و با خون، این بیت را نوشت:
أترجو أمةٌ قَتَلَتْ حسينا/
شفاعةَ جَدِّهِ يَومَ الحساب؟
یعنی:
مگر امید شفاعت بود کسانی را/
که کشتهاند حسین غریب لب تشنه؟
حاملان رأس از این اتفاق وحشت کردند و بسرعت آن منزل را ترک نمودند.
از «ابن سیرین» نقل است که:
یکصد و پنجاه سال پیش از بعثت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) سنگی یافتند که به زبان سریانی بر آن نقشی بوده که ترجمهٔ آن به زبان عربی، همان بیت بالا میشد.
همچنین مورخی از اهل سنت نوشته است:
حاملان رأس حسین بن علی(ع) در میان راه به دِیری رسیدند. در آنجا فرود آمدند تا مقداری استراحت کنند.
دیدند در یکی از دیوارهای آن نوشته است:
أترجو أمةٌ قَتَلَتْ حسينا/
شفاعةَ جَدِّهِ يَومَ الحساب؟
از راهب دِیر پرسیدند: چه کسی این سطر را نوشته است؟
پاسخ داد: صد و پنجاه سال پیش از بعثت پیامبر شما این جمله در اینجا نوشته بوده است.
فاطمه اندر قیامت، چون که آرد روز محشر/
پیرهن، آغشته با خونِ حسینِ خود، سراسر
وای بر آنان که باشد خصمشان خیل شفیعان/
چون دمد در صور، اسرافیل، با فرمان داور
ألا لعنة الله علی الظالمین؛
و سیعلم الذین ظلموا أيّ منقلَبٍ ينقلبون...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✓ منابع اصلی:
۱. شیخ عباس قمی؛
در کربلا چه گذشت؟ (نفس المهموم)؛ ترجمه محمدباقر کمرهای؛ قم: انتشارات مسجد جمکران، ۱۳۸۳ ش.
۲. سید بن طاووس؛
اللهوف علی قتلی الطفوف؛ ترجمه و نظم محقق کیان اصفهانی؛ مشهد: اعتقاد ما و رستگار، ۱۳۹۸ ش.
۳. حسین بن محمد دیاربکری مالکی؛
الخمیس في أحوال أنفس نفیس (تاریخ الخمیس)؛ بیروت: دار صادر، بیتا؛ ج ۲.
----------
🍀
اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref