بسم الله الرحمن الرحیم. 📌 درآمدی بر روش استنباط مکتب انقلاب اسلامی ✅استنباط «مکتب انقلاب اسلامی» از اندیشه رهبری معظم انقلاب اسلامی، بیشتر و پیشتر از آنکه متکّی به یک روش پژوهشی مستقل باشد، بر سه پایه اساسی شناختی، گرایشی و رفتاری استوار است؛ 🔰پایه های شناختی کشف نگاه مکتبی، سه گام مترتب بر هم است؛ 🔹گام نخست، شناخت ضرورت فهم کارساز و مکتبی از دین است که به دنبال تأمین امتداد اجتماعی- سیاسی دین در پرتو نگاه جامع، نظاممند و کاربردی است تا در برابر مکاتب مادّی و تمدن فاسد غربی، الگوی عملی تأمین نیازهای مادّی و معنوی بشریت با تمدن نوین اسلامی طراحی شود و هندسة کلان زندگی بشری به دست رهبر الهی ترسیم و به دست مردم مستضعف فهم و پیاده¬سازی شود. 🔸گام دوم، آشنایی با روش رهبری در کارسازی فهم دینی و استنباط مکتب انقلاب اسلامی از منابع معتبر دینی است؛ در این روش، رجوع به آیات رسا و روشن به جای تمسک به آیات متشابه؛ جستجوی مهمترین، زنده ترین سازنده ترین پایه های فکری اسلامی از آیات قرآن به جای طرح موضوعات غیر ضرور و بلکه دشمن پسند؛ رجوع به قرآن به عنوان اصلیترین سند دینی و رجوع به روایات به عنوان مفسر قرآن به جای نشاندن روایات در جایگاه اصلی فهم دینی، مبنای استنباط قرار می¬گیرد. همچنین ضمن بهره مندی از روش صحیح اجتهاد و استنباط از متن، به سه عنصر محوری تحول معنوی، غیرت علمی و شجاعت عملی تأکید میشود. 🔹گام سوم، توجه به شاخص نگاه مکتبی است. در نگاه مکتبی، رهبر الهی با شناخت و پیروی از شاخص ارزیابی فهم مکتبی، حجیّت نگاه مکتبی ارائه شده را ضمانت میکند؛ چرا که ممکن است که از منابع اسلامی، افراد گوناگونی تلقّی های مختلفی داشته باشند. اینجاست که مکتب امام راحل، شاخص تدوین، تفصیل و تکمیل مکتب امام حاضر انقلاب است. چنانکه مکتب امام حاضر، شاخص ارزیابی شناختهای دینی و مکتبی دیگران است. 🔰 پایه گرایشی و رفتاری: نتیجه چنین توجه شاخصی به مکتب امام، شعله ور شدن گرایش و اعتقاد عمیق قلبی پیروان راه خدا نسبت به مکتب و معارف و احکام امام انقلاب است؛ ایمانی که پیروی بی مزد و منّت و البته خالصانه و مجاهدانه را به دنبال دارد. گره خوردن ایمان و عمل مکتبی، توأمان به افزایش صفا و خلوص عمل انقلابی، و ارتقاء سطح شناخت مکتبی پیروان مکتب می انجامد. اینجاست که برای گروه خاصی از انقلابیون مبارز و حاضر در صحنه، شناختی مکتبی و به هم پیوسته سه ضلعی از اسلام ناب، بیانات امامین انقلاب و شرایط حاکم بر جبهة حقّ و باطل حاصل میشود که هر کدام طبق ظرفیت و سطح آگاهی و ایمان خود، قدرت شناخت و تحلیل درست احکام و فرامین رهبری را پیدا و اجرایی میکنند تا جایی که برخی از این اشخاص دارای مکتب و مدرسه‌ای میشوند که عمل و گفتار آنهابرای فهم مکتب امامین انقلاب مدخل کلانی بشمار میرود. ✅نکته اساسی و بسیار دقیق این است که شناخت مکتبی فوق، شناختی بسیط است که نیازمند تدوین و ارائه در قامت مکتب نظاممند، جامع و کارآمد است تا علاوه بر ایجاد امکان آموزش همچنین امکان ارزیابی، یارای مقابله با مکاتب معارض غربی و از همه مهمتر زمینه ایجاد جبهه عملیاتی مشترک برای نیروهای انقلابی و جلوگیری از هدررفت نیروها را فراهم آورد. بعلاوه اینکه راه پژوهشهای مورد مطالبه مکتب را نیز هموار سازد؛ چرا که مکتب انقلاب اسلامی مطالبات پژوهشی گسترده ای دارد که باید مبتنی بر فهم درست از مکتب و روش فهم کارساز از دین، نیازهای نظام اسلامی را برطرف سازند. ✅آری تنها کسانی میتوانند اقدام به تدوین مکتب انقلاب اسلامی بکنند که پایه های شناختی، گرایشی و رفتاری را در وجود خود و مجموعه های عملیاتی خود ایجاد کرده باشند اما این همه کافی نیست بلکه باید با انس و تدبّر در همه بیانات رهبری و اِعمال شیوه درستِ استنباط و اجتهاد و بهره مندی از راهنمایی استادهای صالح، مکتب امام انقلاب را تدوین و در معرض قضاوت انقلابیون و رهبری قرار دهند تا در سایه وجود گفتمان مکتبی، اندیشة راقی رهبری روز به روز روشنتر شود. و به همین منظور (امکان ایجاد فضای گفتمانی) لازم است اولا نظام کلان و نظامهای خُرد مکتب، مورد تصریح رهبری باشد. ثانیا به غیر از بیانات در دسترس همگان، به دیگر اسناد و بیانات خصوصی تکیه نشود و ثالثا تا حدّ امکان از تقطیع، عناوین غیر ضرور و بیان مطالبی غیر از بیانات رهبری پرهیز شود. https://eitaa.com/Iran_ghavy