ایی جلوی او میگذاشتند، گریه میکرد. تا اینکه خدمتکاری به آن حضرت عرض کرد: «فدایت شوم من میترسم جانتان را به خطر بیندازید. امام با یاد سخن یعقوب (ع) در قرآن فرمود: «من شكايت غم و اندوه خود را پيش خدا مىبرم، و از [عنايت] خدا چيزى مىدانم كه شما نمىدانيد.» و در ادامه فرمود: «هر گاه قتلگاه فرزندان فاطمه را یاد میکنم اشکی گلویم را میفشارد.»
این سیرهی انبیا و اولیای خداست، هر کس میتواند بنگرد که چقدر بدانها نزدیک است. اما فضیلت گریه بر امام حسین علیه السلام و ثواب بهشت برای اندک آن از سوی خدای متعال زمانی قابل فهم و هضم است که عظمت کار امام حسین(ع) و مقام او نزد خدا برای انسان روشن شود. او همه چیز و همه کس خود را در راه خدا فدا کرد. از اینرو اینکه خدا به تربت او خاصیت ویژه دهد و به یاد او و گریه برای او ثواب فراوان ببخشد، هر قدر هم زیاد به نظر بیاید، کم است.
فلسفه تبلیغ گریه یا گریاندن در یاد امام حسین(ع) از سوی امام سجاد(ع) و امامان معصوم (ع) بعد از وی و نیز از سوی عالمان ربانی دین، با فلسفه قیام آن حضرت و ضرورت جاودانه ماندن راه و روش او در طول تاریخ گره خورده است. و گریه بر حسین(ع) ضمن تسکین آلام بشری، بیدارگر و پویایی بخش و حرکت آفرین است. حال اگر کسی این معنا را درنیابد و از در تمسخر درآید، با او سخنی نیست. «ذَرْهُمْ في خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ» (انعام: 91) بگذار تا در ژرفاى [باطل] خود به بازى [سرگرم] شوند.
/حسین صفره/