🔺تحقیر خانه داری توسط بازنمایی ناقص رسانهای
🔰حدود دو سوم از زنان ایرانی به صورت تمام وقت خانه دار هستند و یکی از عوامل موثر بر اعتماد به نفس در آنها، قضاوت جامعه نسبت به کار آنها یعنی خانهداری است. در آموزههای دینی بر ارزش و اهمیت مادی و معنوی خانهداری تأکید شده است و این روزها نیز شاهد تلاش دستگاههای دولتی برای به رسمیت شناختن خانه داری بهعنوان یک شغل و بهبود وضعیت زنان خانهدار هستیم. به صورتی که بیمه خانه داری از نظر ارائه مزایا و مواهب بازنشستگی به صورت اختیاری در دستور کار بیمههای اجتماعی کشور قرار گرفته است.
🔺در رابطه با این موضوع با دکتر اعظم راودراد، عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم که در ادامه مشروح بخش آن را میخوانید.
🔻یکی از موضوعات مهم حوزه زنان، نحوه بازنمایی رسانه از هویت زن و اقشار مختلف زنان است. به اعتقاد شما سیمای «زنان خانهدار» چگونه در سینما و رسانهی کشور ما نشان داده شده است و آیا این تصویر با واقعیت اجتماعی خانهداری امروزی مطابقت دارد؟
🔺آماری که در سال ۹۵ منتشر شده، نشان میدهد ۶۳٫۲ درصد از زنان ما خانهدار، ۱۶٫۱ درصد شاغل و ۱۵ درصد نیز محصل هستند. طبق تعریف مرکز آمار، «خانهدار» به همه زنانی که در هفت روز گذشته پیش از مراجعه مأمور آمارگیری بیکار یا شاغل نبوده و به خانهداری در منزل خود مشغول بودهاند، اطلاق میشود.
📎
گزارش کامل خبر
📢جدیدترین اخبار زنان ایران و جهان در پایگاه خبری تحلیلی جهـــــ🌐ـــــــان بانـــو
|
@jahanbanou_ir |