💢بچه‌ها علاقه‌هاى فراوانى دارند، آرزوهاى طول و دراز دارند و اين هم يكى از نقاط‍‌ ضعف آنهاست كه از اين راه مى‌شود به تربيت و تأديب آنها پرداخت و به نتيجه رسيد. 🔹در اين كار هم بايد دقيق بود تا اينكه دروغ و تخلف پيش نيايد؛ چون همين كه يك تهديد و يا يك وعده عملى نشود، ديگر تهديدها و وعده‌ها كاربردى ندارند، گذشته از اين كه عملاً درس دروغ و فريب را هم يادگرفته‌اند و آموخته‌اند. مربى بايد آگاه باشد كه قول ندهد و اگر هم داد حتماً وفا كند تا همين راستگويى او، در اين مورد هم يك درس باشد. 🔸مربى بايد متوجه باشد كه جايزه‌ها به صورت باج در نيايد و كودك، سوداگرى نشود كه در برابر هر كار خوبى، طلب‌كار جايزه‌اى باشد؛ ▪️چون اين روحيه بچه را فاسد مى‌كند و اين نقطه ضعف، او را خود فروش كرده و ارزان‌ قيمت بار مى‌آورد كه زود مى‌توان خريداريش كرد و به هر كارى وادارش نمود، لذا آنجا كه خود كودك مى‌گويد اگر فلان چيز را بدهى فلان كار را به خوبى انجام مى‌دهم، نبايد از اين عامل استفاده كرد؛ 💢چون اين پيشنهاد، از يك نيرنگ كودكانه و يك پلتيك شيطنت‌آميز خبر مى‌دهد و اين خود علامت فساد در روحيه و قابل خريدارى بودن روحيۀ كودك را مى‌رساند. در اينجا بايد با سكوت و همچنين تهديدها،بچه را نااميد كرد، البته نه تا حدى كه اميد كودك را قطع كند و او را به دامان راهزن‌ها و به فرار بكشاند. 📕منبع: صفائی حائری، تربیت کودک، ص۶۷ به طبیبِ جان بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/3658612752C778c1803ba 🍃🌸✿●•۰▬▬▬▬▬▬▬