🔸ولایت در قرآن| بخش چهارم: آیۀ مباهله (آلعمران، ۶۱)
▫️این آیه به اتفاق فریقین در شأن خمسۀ طیبه(ع) نازل شده و منقبتی عظیم برای آنان است. بر اساس این آیه، با دو بیان میتوان مقام وصایت حضرت علی(ع) را (مستقل از روایات وارده ذیل این آیه) تبیین نمود:
۱. اوّل آنکه خداوند در این آیه از امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به عنوان نفس نبی(ص) یاد کرده؛ چنین شخصیتی، جدای از تصریح آن حضرت بر وصایت امیر مؤمنان حضرت علی(ع)، قطعاً اصلح و شایستهترین فرد بعد از رسول اکرم(ص) برای جانشینی و زعامت امت است.
۲. دوم آنکه سیاق آیه به گونهای است که همۀ پنج تن(ع) در مقابل کفر یکپارچه هستند و در نتیجه، آنچه پیامبر(ص) مردم را بدان دعوت میکرد، در این افراد به نحو اتمّ وجود داشت. به همین علت بود که علیرغم وجود سایر مسلمین و مؤمنین در میان امت اسلام، تنها خمسۀ طیبه(ع) در مباهله شرکت داده شدند.
▫️بر این اساس، میتوان گفت که مقام نفس نبی، بالاترین مرتبه را بعد از پیامبر(ص) در میان مسلمین واجد است و این شخصیت ارجمند، به اتفاق فریقین، حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است. بدیهی است که چنین شخصیتی، علاوه بر نصوص متعدد روایی، عقلاً معصوم به عصمت الهی و عالم به علوم ربانی است و بعد از نبی(ص) باید جانشین حضرتش در میان امت اسلام باشد.
📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مباهله است. برای مطالعه متن کامل مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۱۳ تا ۵۶.
📚در جلدهای ۳ تا ۶ این کتاب، ۴۰ آیه پیرامون ولایت و امامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته
🌐برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به لینک زیر بروید:
🌐
https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311
☑️کانال جلوه نور علوی
🆔
@jelvehnooralavi