بسم الله الرحمن الرحیم
📌نظام پاداش و تنبیه در مدیریت
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِنا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ ناراً كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَزِيزاً حَكِيماً (56) وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَلِيلاً (57) (سوره نساء)
✍تفسیر مدیریتی
اعطاء پاداش🏆 فوریت دارد (سندخلهم جنات) ولی در اعمال تنبیه😡 نباید عجله نمود (سوف نصلیهم نارا) و این حاکی از اصل سبقت رحمت😍 بر غضب😡 است (یا من سبقت رحمته غضبه) و این منافاتی با شدت و حِدَّت مجازات ندارد (به علت بازدارندگی) بحث در عدم شتاب در اعمال عذاب بازدارنده وشدید دارد . حکمت🤔 آن در تنبه موجود در تنبیه است و نیز اینکه شاید اشتباهی رخ داده باشد در تنبیه آبرو وحیثیت فرد از بین میرود و اعاده حیثیت مشکل است ولی در اعطاء پادش اگر هم اشتباهی در مستحق آن صورت گرفته باشد نیاز به اعاده حیثیت احساس نمیشود فوقش پاداش عودت داده میشود و فرد غیر مستحق خودش و دیگران وقتی استحقاقی نداشته حیثیتی هم مخدوش نمیشود و اگر هم بشود چندان سخت نیست . و اصل سبقت رحمت بر غضب منافاتی با تعداد بیشتر آیات عذاب در قرآن ندارد ( نسبت به آیات پاداش ) شاید به علت بازدارندگی است که در عین حال نباید در همین عذاب بازدارنده شتاب کرد . مهم ایچاد انگیزش💪 است در رغبت به فعل خیر💐 و عمل صالح و رهبت از عمل فعل شر و عمل فاسد . که اتفاقا اصل سبقت به این انگیزش کمک میکند زیرا تاخیر در اِعمال مجازات باعث چنین انگیزشی در مستحق عذاب دارد و خود را مرهون میبیند وبه عکس سرعت در اعمال پاداش به انگیزش کمک میکند و این امری واضح است.
مفسر: حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی
#تفقه
#جهاد_تبیین