📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 5⃣1⃣ 🔰 مندرس نخواهد شد! 🔺 تبلیغ سنتی و مدرن 📌دین، برنامه سعادت و تکامل انسان است، که از سوی خداوند به واسطه انبیاء برای بشر فرستاده شده. و مقوله‌ای کاملا ارتباطی و تبلیغی است زیرا باید در هر زمانی به همه مخاطبان آن دین، ابلاغ شود. تا حجت خدا بر انسان‌ها تمام گردد. اهمیت این موضوع و رسالت دین باید به خوبی درک شود تا براساس مقتضیات زمان شیوه‌های تبلیغی دنیای معاصر را فرا بگیرد و تبلیغ سنتی در کنارتبلیغ با ابزارهای جدید هردو با کارایی بالا و مؤثر پیش بروند. 🔖 ویژگی عمده تبلیغ سنتی، پیوند مخاطبین با شخصیت، اخلاق، رفتار و به طور کلی، سیمای عمومی مبلغ است. که تعامل فردی و چهره به چهره پیام‌رسان و گیرنده پیام در آن نقش اساسی دارد و هم نشینی و مفاهمه، مبنا و زمینه انتقال پیام دینی می‌شوند. سعه صدر، حوصله و تحمل مُبلغ، سنجش شرایط عینی و ذهنی مخاطبین پیام به وسیله مبلغ همچنین اصلی و فرعی کردن امور و مسائل از سوی شخص مبلغ و به اعتبار موقعیت شنونده، از ویژگی های مهم تبلیغ سنتی به شمار می‌رود. امروزه با وجود پیشرفت ابزار و امکانات انتقال پیام اما، تبلیغ سنتی که تعاملی و طرفینی و بصورت چهره به چهره و حضوری انجام می‌شود همچنان بی بدیل بوده و تأثیری که در این نوع تبلیغ وجود دارد در تبلیغ مدرن نمی‌توان یافت. 🔖 عنصر بسیار مؤثر دیگر در این نوع تبلیغ عنصر مکانی(مانند مسجد) است. فضای مسجد و مختصات معرفتی، اعتقادی و هنری آن نیز در انتقال و نوع انتقال پیام نقش قاطعی دارد. نقش مکان‌ در خلوص گوینده و شنونده، نقش مکان در آمادگی دریافت پیام دینی با توجه به فضای قدسی مسجد انکارناپذیر است. به طورکلی، حضور در مسجد و هم نشینی گوینده و شنونده در فضای مسجد، نوعی هماهنگی و توازن مناسب برای انتقال و دریافت پیام دینی پدید می‌آورد. 📌در کنار استفاده از ابزارهایی که از قدیم برای انتقال پیام استفاده می‌شدند مانند: منبر وعظ و خطابه و تبلیغ چهره به چهره -که هرگز کهنه نخواهند شد- نباید از ابزارهای به روز در رساندن پیام به مخاطبین غافل شد. چرا که قسمت عمده‌ای از زیست مردم در فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی‌ست که روز به روز بیشتر ابعاد زندگی بشر را در بر می‌گیرد. و این فضا فرصتی برای مبلغان دینی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. 🔸 وقتی دشمنان با شیوه‌های مختلف و پیچیده و با ابزارآلات روز به جنگ دین مردم آمده‌اند، لازم است تا مبلغین به ابزارهای روز مجهز شوند. 🔹 تبلیغ از نظر جامعه هدف در یک تقسیم‌بندی کلی به داخلی و بین‌المللی تقسیم می‌شود. مخاطبین داخلی ما فرهنگ‌ها، عقاید و هنجارهای مختلفی دارند که مبلغین باید مواد خود را متناسب با دستگاه هاضمه مردم و مسائل مبتلابه آنها تنظیم کنند. 🔸 حال در قبال مخاطبین بین‌المللی، مبلغین علاوه بر مجهز شدن به زبان‌های خارجی، باید فرهنگ ملل مختلف، قوانین کشورها، جریانات فعال در جامعه هدف و حتی سیاست‌های کلان بین‌الملل و مسائل جهانی را نیز بشناسند. 🔖 در دنیایی که کمپانی‌های بزرگ غربی علیه فرهنگ اسلامی مشغول فعالیت‌ هستند، تبلیغ فردی چندان گره‌گشا نیست. تبلیغ‌های گروهی و تشکیلاتی باید بسیار تقویت شوند و در کنار تبلیغ‌های فردی، همه ذیل یک گفتمان مشغول تبلیغ شوند. 📌برای نهاد دین(حوزه علمیه) سه نقش اساسی یعنی، «تحقیق» ، «تبلیغ» و «تحقق» قائل هستیم. اما رابطه تنگاتنگ میان فرهنگ و رسانه باید جدی گرفته شود. و مبلغی که بخواهد وارد عرصه فعالیت رسانه‌ای شود، باید زبان رسانه را بشناسد و با اصول و فنون آن آشنایی داشته باشد. زمانی‌که ما بتوانیم کنترل بیشتری به رسانه‌ها و تعابیر آن‌ها داشته باشیم، قادر خواهیم بود به تاثیرات مثبت ناشی از آن‌ها قوت ببخشیم و از تاثیرات منفی آن‌ها بکاهیم، در واقع سواد رسانه‌ای پاسخ ضروری، غیر قابل اجتناب و واقع گرایانه است. ✍️سیده ناهید موسوی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈