حضرت صادق(ع) می فرمایند: «أَلَا وَ إِنَّ قمَّ الْکوفةُ الصغِیرَةُ أَلَا إِن لِلْجنَّةِ ثَمَانِیةَ أَبْوَابٍ ثلَاثَةٌ منْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ قم کوفۀ کوچک ماست. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات می کند که از اولاد من و نامش فاطمه است. در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می شوند.» حضرت معصومه(س) منشأ تربیت فقهای عظیم‌الشأن شیعه بوده و هستند. یعنی کل دین‌داری در دوران غیبت به منزلت نیابت عامه حضرت ولی عصر(ع) برمی‌گردد و نایبان عام حضرت نیز همه‌ی ریزه‌خوار حضرت معصومه(س) هستند. اما به نظر می‌رسد تفاوت حضرت معصومه(س) با دیگر دختران امام موسی کاظم(ع) را باید در رابطه ایشان با مقام امامت دید. ایشان در فضایی که برادرانشان و گروهی زیادی از شیعیان دچار قیام‌های مسلحانه شده‌اند، به سمت امام رضا(ع) حرکت می‌کنند. در شرایطی که شبهه‌های سنگینی بین اتهام قدرت‌طلبی به امام رضا(ع) و ضرورت قیام مسلحانه‌ی شیعیان وجود دارد، هجرت حضرت معصومه(س)، مردان و خواص جامعه را دچار انفعال کرده و نشان می‌دهد که حق با تحلیل امام رضا(ع) است. به بیان دیگر ایشان با تأسی به حضرت زهرا(س) در همراهی با نهضت نبوی و پشتیبانی از ولایت و امامت امام علی(ع) و حرکت حضرت زینب(س)‌ در همراهی با قیام امام حسین(ع)، حرکتی اجتماعی در همراهی و حمایت از ولی و امام زمان خود انجام دادند. ✅https://eitaa.com/Khaharanhosseiniehandisheh