✅سواد رسانه (سخن دوم)
🔹در پُست قبلی گفتیم در دنیای امروز اگر سواد رسانه نداشته باشید نمیتونید عادی زندگی کنید همونطوری که نداشتن سواد خواندن و نوشتن زندگیتون رو مختل میکنه
🔸سواد رسانه یعنی چی؟
🔹سواد رسانه یک مهارته که با اون میتونبد انواع رسانه ها و تولیدات اونها را بشناسید و از هم تفکیک کنید
افرادی که سواد رسانه دارند در واقع یک مخاطب فعال, خلاق, جستجوگر, زیرک, گزینشگر و هوشمند هستند نه صرفا یک مصرف کننده ساده و خام برای پیام های رسانه ای!
(تک تک واژه های معرفی مخاطب فعال با هدف انتخاب شده)
🔹 اولین گام سواد رسانه:
به زبان ساده سواد رسانه مثل یک رژیم غذایی هوشمند مراقبه که ما از چه تولیدات رسانه ای استفاده کنیم, به چه چیزهایی "نه" بگیم و میزان مصرفمون برای رسانه در هر بخشی چقدر باشه
🔹در دنیایی که میزان سواد بهداشتی مردم بالا رفته و مراقبند که هر غذایی رو نخورند و یا چقدر از هر ماده غذایی مصرف کنند تا قند خون و فشار و کلسترول و .... رو کنترل کنند در فضای رسانه ای هم باید دانست که خودمون رو چه مقدار در معرض رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری و اجتماعی و .... قرار بدیم و چه چیزهایی از اونها برداشت کنیم
🔸نکته:
در واقع هدف سواد رسانه در گام نخست تنظیم یک رابطه منطقی مبتنی بر اصل هزینه-فایده است
ببینید در مقابل زمانی که صرف رسانه میکنید واقعا چه چیزی بدست می آورید!
اگر از تمامی امکانات عظیم اینترنت زمان زیادی برای گشت و گذار و چت روم ها تلف میکنید معلوم است سواد اندکی برای استفاده از این رسانه دارید
✔در پُست بعدی میخوانید:
شما طعمه خوبی هستید اگر...
شما اضافه بار دارید
یک تمرین خود مراقبتی
و
صنعت فرهنگ در رسانه
#سواد_رسانه
#باید_قوی_شویم