✅ تلخیص درس منطق مظفر ( ۶ )
🔹علم ضروری و نظری
حال بر می گردیم به ابتدای بحث که تقسیم بندی علم بود؛
با شناخت تصور و تصدیق، می توان اینگونه تعریف کرد که علم - بطور مطلق- به دو دسته کلی تقسیم می شود:علم تصوری و علم تصدیقی که هر کدام از این دو قسم، به دو نوع قابل تقسیم هستند:
علم ضروری (بدیهی) و علم نظری (اکتسابی).
1-علم ضرورى،که بدیهى نیز نامیده مىشود:
علمى است که در پیدایش آن نیازى به کسب و اندیشه و فکر نیست؛ بلکه بدون مکث و درنگ بطور اضطرار و به بداهت،یعنى خودبهخود و دفعتاً،حاصل مىگردد؛ مانند تصور ما از مفهوم وجود و عدم یا مفهوم گرسنگی و تشنگی.
و مانند تصدیق ما به اینکه «کل بزرگتر از جزء است» و «خورشید طلوع کرده است» و «یک،نصف دو است» و قضایایى از این قبیل.
2- علم نظری، که اکتسابی نیز نامیده می شود:
علمى است که پیدایش آن نیازمند کسب و اندیشه و فکر است؛ مانند تصور ما از حقیقت روح یا الکتریسیته؛و مانند تصدیق ما به اینکه زمین ساکن و یا در حال حرکت بر گرد خودش و بر گرد خورشید است.
🔹جهل
در تعریف جهل گفته شده:
لیس الجهل إلاّ عدم العلم ممّن له الاستعداد للعلم و التمکن منه
[از لحاظ علم منطق]، جهل همان نبودِ علم است [منتها] در کسى که استعدادی براى علم دارد و مىتواند آن را بدست آورد.
لذا ما چهارپایان یا جمادات را جاهل یا عالِم نمی خوانیم چرا که آنها اساساً استعدادی برای کسب علم ندارند.
🔹اقسام جهل
جهل نیز مانند علم بر دو قسم است:
جهل تصوری و جهل تصدیقی.
در تقسیم بندی دیگر جهل به دو قسم جهل بسیط و جهل مرکب تقسیم می شود:
1- جهل بسیط: آن است که آدمى چیزى را نداند و به این جهل و نادانى خود آگاه باشد؛ یعنى بداند که آن را نمىداند؛
مانند اینکه ما نمىدانیم در کرۀ مریخ ساکنانى وجود دارد یا ندارد، اما به این جهل خود آگاهیم و مىدانیم که این مطلب را نمىدانیم، پس ما در واقع فقط یک جهل داریم.
2-جهل مرکب: جهل مرکب آن است که انسان چیزى را نداند و به این جهل و نادانى خود توجه نداشته باشد، بلکه خود را عالِم به آن پندارد. در چنین مواردى انسان نمىداند که جاهل و ناآگاه است.
این نوع جهل را جهل مرکب مىنامند، زیرا از دو جهل ترکیب یافته است:یک جهل به واقع و دیگرى جهل به این جهل.
و این قسم از جهل، ناپسندتر از قسم دیگر آن است.
نکته:جهل تصوری تنها از نوع بسیط و جهل تصدیقی شامل هر دو نوع بسیط و مرکب است.
منابع:
- منطق علامه مظفر. ترجمه و اضافات، دکتر علی شیروانی. ج ۱
-شرح منطق مظفر، علیمحمدی خراسانی، ج ۱
تلخیص: نگین افتخاری
https://hawzah.blog.ir/
🌺~🌺~🌺~🌺
✅
#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔
@Kotob_howzavy