۳ ♦️ مدیتیشنهای پزشكى
🔻 در مدیتیشنهای پزشكى از حركات ويژه استفاده میکنند كه شامل خواص زير است:
۱ 🔷 تنفسهای مخصوص
۲ 🔶 حركات و ژستهای ويژه كه دستها و انگشتان بايد وضعيت مشخصى داشته باشند
۳ 🔷 سرودهاى مخصوصى كه از صداهايى واضح و ارتعاشى تشكيل شده است
۴ 🔶 تمركز فكرى
🔷 اين خصوصيات متفاوت فكر و جسم فرد را كاملاً درگير میکند. مجموعه كامل اين خصوصيات با همكارى همديگر بر فرد تأثیر میگذارند و بسيار با مدیتیشنهای معمولى كه فقط براى آسوده كردن و استراحت فكر هستند متفاوت است.
🔶 به علت وجود انواع مختلفى از متغير در هر مديتيشن پزشكى، با توجه به وضعیتها و بیماریهای مختلف انواع متفاوتى از اين مدیتیشنها وجود دارد. هر مديتيشن پزشكى، با انرژى دادن به اعضاء، سیستمها و همچنين قسمتهای مختلف بدن، مشكل بخصوص و مشخصى را برطرف میکند.
♦️ حركت ساده كه يكى از متداولترین ژستها در مديتيشن پزشكى است.
🔻 سه نوع مختلف از سادهترین و متداولترین انواع حركات در مديتيشن پزشكى، بهصورت زير است:
۱ 🔷 چهارزانو نشسته، و هر پا را زير زانوى مخالفش جمع كنيد. ستون فقراتتان را صاف نگهداشته و مهرههای پائینیتان را كمى به سمت جلو خمکنید؛
۲ 🔶 نشسته و پاها را صاف به سمت بيرون بگذاريد. يعنى يك پا را زير ران مخالفش گذاشته و پاى ديگر را روى قوزك پاى اول قرار دهيد. با اين كار پا در حالت استراحت قرار میگیرد. ستون فقراتتان را صاف كنيد. اين نيمى از حركت لوتوس است.
۳ 🔷 اين نوع هم شبيه به نوع اول است اما پاى بالايى روى ماهيچه ساق پاى ديگر قرار میگیرد بهجای اينكه زير ران گذاشته شود. حتماً در این حركت مهرههای پائینیتان را به جلو متمايل كنيد.
🔶 انواع حركت ساده بسيار سادهتر از حركت لوتوس هستند و به انعطافپذیری كمترى نياز دارند. تنها قسمت سخت آن متمايل كردن مهرههای پائينى به سمت جلو است تا مهرههای بالايى بتواند كاملاً صاف بماند. اگر نمیتوانید چهارزانو روى زمين بنشينيد، مستقيم روى صندلى بنشينيد.
♦️ از مطالب بالا معلوم شد كه بسيارى از اين روشها براى به دست آوردن آرامش و دورى از افسردگى و درمان برخى بیماریهای تنى و روانى طراحى شده است و ربطى به عرفان و معنويت ندارد.
🔷 در ضمن مشخص شد كه بعضى از آنها از منظر شرعى و فقهى مورد تائید نيست و چهبسا حرام باشند.
🔶 با مقایسه و پیگیری مراحل و علت لزوم مدیتیشن و سلوک الهی در مییابیم که ساحت عرفان اسلامی در مقایسه با مدیتیشن، فراگیرتر، یعنی تا بینهایت است؛
🔷 درحالی که در مدیتیشنهای با هدفهای متافیزیکی و یا حتی الهی (غیر از اسلام) مباحث اتحاد و محدود کردن حد شناخت بشری یا گنجاندن یک بینهایت در جسمی محدود و دارای نهایت، و نیز مقید شدن به مراتب حال و مقامات، بالسویه بیسویه است،
🔶 یا این که جهتی نازلتر از کمال مطلق است که در انتها به خود یا انسان میرسد و این بشر نمیتواند با تکیه بر خویشتن انسانی خویش به آن آرامش ابدی و حقیقی که او را به رضامندی ذاتی و قلبی میرساند دست یابد،
♦️ زیرا پرسشهایی از قبیل من کیستم❓ از کجا آمدهام❓ به کجا خواهم رفت❓و... از سوی او به فراموشی سپرده میشوند.[2]
🔻پینوشت:
[1] . دكتر لارنش شان، چگونه مديتيشن كنيم؟،مترجم: نسرين مجيدى، تهران: نشر هيرمند، چاپ دوم، ۱۳۷۸.
[2] . دفتر تبلیغات اسلامی، جستارهایی در نقد عرفانهای نوظهور، قم: نشر تبلیغات اسلامی، ۱۳۹۰، ص ۲۵۸.
@MARDE_MEYDAN313