⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹 تفسیـر کوتاه ۱۹۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالىٰ وَلَا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ{۵۴} و چيزى منافقان را از پذيرفته شدن انفاقشان منع نكرد جز اينكه به خدا و پيامبرش كافر شدند و نماز را جز از روى كسالت و بیحالی به جا نمى‌آورند و جز از روى كراهت و بی ميلى انفاق نمى‌كنند(۵۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه قبل به صورت فرض بيان شد که منافقان چه با علاقه و چه از روى بی ميلى اگر انفاق كنند پذيرفته نيست اينجا صورت واقعى و وجود خارجى را بيان مى‌كند كه انفاقشان از روى كراهت است نه علاقه ⬅️ از امتيازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبيل خمس، زكات، صدقات و انفاقات بر ديگر درآمدهاى دولتى موارد ذيل است: ❶ افراد با اراده و انتخاب و بر اساس وجدان دينى مى‌پردازند ❷ بدون ترس و با قصد قربت مى‌پردازند ❸ پرداخت‌هاى مالى را غنيمت و ذخیره قيامت مى‌دانند ❹ گیرنده مال را عالم عادل انتخاب مى‌كنند ❺ مورد مصرف را مى‌دانند و زير نظر دارند ❻ ساده زيستى را شرط گيرنده مى‌دانند و خدا را شكر مى‌كنند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ با كفر، كسالت و كراهت اعمال خير پذيرفته نيست «ما مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقاتُهُمْ‌» ⓶ خداوند در قرآن بارها منافق را كافر دانسته است «أَنَّهُمْ كَفَرُوا» ⓷ متخلّفان از جنگ تبوک به ظاهر مسلمان ولى در باطن كافرند «أَنَّهُمْ كَفَرُوا» ⓸ ارزش دهنده به كارها نيّت و نشاط و عشق است آرى انگيزه مهّم است نه‌ حركات فيزيكى! «كُسالى‌، كارِهُونَ» در داستان يوسف، زليخا تمام درها را با دست خود بست و از يوسف كام خواست اما يوسف عليه السلام به سوى در فرار كرد و ذلیخا هم به دنبال او مى‌دويد در اين صحنه يوسف و زليخا از نظر ظاهر و حركات فيزيكى هر دو مى‌دويدند اما انگیزه يكى فرار از گناه و انگیزه ديگرى گناه كردن بود و اين است معناى نقش نيّت و انگيزه در اعمال انسان ⓹ هدف اسلام از انفاق رشد انتخابى و معنوى است نه تنها سير كردن شكم زيرا با کمک منافقين شكم‌هائی سير مى‌شود اما رشد معنوى براى کمک کننده حاصل نمى‌شود «كَفَرُوا بِاللهِ ... وَ هُمْ كارِهُونَ‌» ⓺ از نشانه‌هاى نفاق نماز با كسالت «كُسالى‌» و انفاق با كراهت است «كارهون» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 🚫 تکلیف خود را مشخص کن! امام على عليه السلام: بدترين مردم كسى است كه در كار پروردگارش، از مردم بترسد و در كار مردم، از پروردگارش نترسد غررالحكم حدیث 5740 🔸مرحوم‌آیت الله ناصری: النَّجاتُ مَع الصِّدقِ، نجات و پیروزی، با راستگویی است. (غررالحکم، صفحه ۴۷) همیشه راست بگو. همه جا راست بگو. به خدا قسم! ضرر نمی کنی، خدا به تو کمک می کند. اگر خدای ناخواسته در دادگاه هم گرفتار شدی، آنجا هم راست بگو. خدا شاهد است از راست گفتن، نتایجی می گیری که در دروغ گفتن نیست. خدا خودش کمک می کند. 💞 @MF_khanevadeh