*اگر اينها تابع قرآن هستند مگر ذكر وصف اميرالمؤمنين در قرآن نيامده است مانند :*
*📜إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ*
سوره مائده - آيه 55
و آيات ديگر ، آيات جاي بحث باقي مانده است كه آقايان اشكال تراشي كنند❓
🌷استاد قزويني :
https://chat.whatsapp.com/CQF6QTwoCj9GRqGoTrCRyV
👈نكته قشنگي است ، ببينيد من يك مقدمه كوتاهي عرض كنم در قرآن بعضي از جاها هست كه مي خواهد يك فردي را معرفي كند با اسمش معرفي مي كند مانند سوره صف آيه 6 كه مي فرمايد :
*📜وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ*
👈خيلي در كتابهاي گذشته مخصوصا در كتاب مقدس مي گويد :
*📜وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي*
🌱بشارت مي دهد حضرت عيسي به پيامبري كه مي آيد
*📜اسْمُهُ أَحْمَدُ*
اين يك نوع معرفي است . يك دفعه معرفي به عدد است مانند سوره مائده آيه 12 كه مي فرمايد :
*📜وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا*
12 نقيب و جانشين و ولي
اينجا با عدد آورده است ، حالا اگر كسي بگويد كه چرا وقتي گفته است 12 جانشين اسامي آنان را معرفي نكرده است❓ اين منطق قرآني است.
🌼در بعضي از جاهاي قرآن است كه نه با اسم است و نه با عدد ؛ *بلكه با وصف است كه در باره نبي مكرم آمده است :*
*📜الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ*
📚سوره اعراف - آيه 157
متابعت مي كنند آن رسولي كه امي و درس نخوانده است ؛ نه بي سواد.
👈بعضي از بي سوادها امي را بي سواد معنا مي كنند *در حالي كه امي به معناي درس نخوانده است.*
👈🏿نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
👈 به غمزه مساله آموز صد مدرس شد
*📜الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ*
در تورات و انجيل اوصاف او نوشته شده است.
*📜يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ*
🌸ببينيد تماما اوصاف را ذكرمي كند ، اين پيامبري كه مي آيد امر به معروف مي كند نهي از منكر مي كند ، طيبات را حلال مي كند ، خبائث را حرام مي كند و آن زنجير اسارت و عبوديت ديگران و غير خدا را از گردن آنها مي اندازد.
📚سوره اعراف - آيه 157
🌳ببينيد قرآن در معرفي، اين 3 روش را دارد :
*1ـ با اسم 2ـ با عدد 3ـ با وصف*
🌻لغويين بر اين عقيده هستند كه :
*📜ذكر الوصف ابلغ تاثيرا و تاكيدا من ذكر الاسم*
⬅️اگر فردي را با وصف معرفي كنيد به مراتب بهتر از اين است كه با اسم معرفي كنيد مانند :
پسر من همان آقايي است كه الان پشت خودرو نشسته است و لباس فلان پوشيده است ، با تمام مشخصات بيان مي كند ولي اگر بگوييم :
پسر من علي است
كدام علي❓ و لذا با توجه به اين در آيه 55 سوره مائده كه حضرتعالي اشاره كرديد :
*📜إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ*
👈هم به خدا ايمان دارد هم نماز مي خواند و در ركوع صدقه مي دهد.
انشاء الله ما در رابطه با اين آيه صحبت خواهيم كرد ؛ چون بعضي مي گويند كه اينجا جمع است و ما حداقل 50 مورد در قرآن داريم كه خداي عالم جمع گفته است و فرد اراده كرده است كه واضح ترين آن آيه مباهله است :
*📜نِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ*
👈🏼كه منظور از نسائنا فقط حضرت زهرا است
*📖وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ*
انفس جمع است كه اشاره به حضرت امير دارد
👈🏼و همچنين از اولاد نام مي برد كه :
*📖أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ*
☘️كه ابناء جمع است و غير از حسن و حسين كسي را شامل نمي شود و بايد علي القاعده تثنيه آورده مي شد و مطالب متعدد ديگري كه موجود است ، قرآن آمده اينجا و با وصف مي فرمايد :
آقايي كه به خدا ايمان دارد نماز مي خواند و در حال ركوع هم به سائل صدقه مي دهد.
در تاريخ اسلام اين ماجرا يك مصداق بيشتر نداشته است و اگر دارد به ما نشان دهيد ، خود
🌻جناب آلوسي كه تفكر سلفي دارد مي گويد :
*📜وغالب الأخباريين علي أنها نزلت في علي كرم الله تعالي وجهه*
🌱غالب اخباريين بر اين عقيده اند كه اين آيه در حق علي عليه السلام نازل شده است.
📚روح المعاني - ج 6 - ص 167
🌻ابن ابي خاتم كه از مفسرين به نام اهل سنت است مي گويد:
*📜انما وليكم الله والذين آمنوا با سند از سلمة بن كحيل است*
*تصدق علي بخاتمه وهو راكع*
🌱علي در حالي كه در ركوع بود انگشتر خود را به سائل داد
فنزلت انما وليكم الله
📚تفسير ابن أبي حاتم - ج 4 - ص 1162
🌻طبري در تفسيرش ج 6، ص 389 همين قضيه را نقل ميكند از عتبة بن ابي حكيم و مي گويد :
🌱آيه انما وليكم الله در حق علي نازل شده است آن وقتي كه انگشتر به سائل داد.
👈حالا اينكه