*اگر اينها تابع قرآن هستند مگر ذكر وصف اميرالمؤمنين در قرآن نيامده است مانند :* *📜إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ* سوره مائده - آيه 55 و آيات ديگر ، آيات جاي بحث باقي مانده است كه آقايان اشكال تراشي كنند❓ 🌷استاد قزويني : https://chat.whatsapp.com/CQF6QTwoCj9GRqGoTrCRyV 👈نكته قشنگي است ، ببينيد من يك مقدمه كوتاهي عرض كنم در قرآن بعضي از جاها هست كه مي خواهد يك فردي را معرفي كند با اسمش معرفي مي كند مانند سوره صف آيه 6 كه مي فرمايد : *📜وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ* 👈خيلي در كتابهاي گذشته مخصوصا در كتاب مقدس مي گويد : *📜وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي* 🌱بشارت مي دهد حضرت عيسي به پيامبري كه مي آيد *📜اسْمُهُ أَحْمَدُ* اين يك نوع معرفي است . يك دفعه معرفي به عدد است مانند سوره مائده آيه 12 كه مي فرمايد : *📜وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا* 12 نقيب و جانشين و ولي اينجا با عدد آورده است ، حالا اگر كسي بگويد كه چرا وقتي گفته است 12 جانشين اسامي آنان را معرفي نكرده است❓ اين منطق قرآني است. 🌼در بعضي از جاهاي قرآن است كه نه با اسم است و نه با عدد ؛ *بلكه با وصف است كه در باره نبي مكرم آمده است :* *📜الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ* 📚سوره اعراف - آيه 157 متابعت مي كنند آن رسولي كه امي و درس نخوانده است ؛ نه بي سواد. 👈بعضي از بي سوادها امي را بي سواد معنا مي كنند *در حالي كه امي به معناي درس نخوانده است.* 👈🏿نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت 👈 به غمزه مساله آموز صد مدرس شد *📜الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ* در تورات و انجيل اوصاف او نوشته شده است. *📜يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ* 🌸ببينيد تماما اوصاف را ذكرمي كند ، اين پيامبري كه مي آيد امر به معروف مي كند نهي از منكر مي كند ، طيبات را حلال مي كند ، خبائث را حرام مي كند و آن زنجير اسارت و عبوديت ديگران و غير خدا را از گردن آنها مي اندازد. 📚سوره اعراف - آيه 157 🌳ببينيد قرآن در معرفي، اين 3 روش را دارد : *1ـ با اسم 2ـ با عدد 3ـ با وصف* 🌻لغويين بر اين عقيده هستند كه : *📜ذكر الوصف ابلغ تاثيرا و تاكيدا من ذكر الاسم* ⬅️اگر فردي را با وصف معرفي كنيد به مراتب بهتر از اين است كه با اسم معرفي كنيد مانند : پسر من همان آقايي است كه الان پشت خودرو نشسته است و لباس فلان پوشيده است ، با تمام مشخصات بيان مي كند ولي اگر بگوييم : پسر من علي است كدام علي❓ و لذا با توجه به اين در آيه 55 سوره مائده كه حضرتعالي اشاره كرديد : *📜إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ* 👈هم به خدا ايمان دارد هم نماز مي خواند و در ركوع صدقه مي دهد. انشاء الله ما در رابطه با اين آيه صحبت خواهيم كرد ؛ چون بعضي مي گويند كه اينجا جمع است و ما حداقل 50 مورد در قرآن داريم كه خداي عالم جمع گفته است و فرد اراده كرده است كه واضح ترين آن آيه مباهله است : *📜نِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ* 👈🏼كه منظور از نسائنا فقط حضرت زهرا است *📖وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ* انفس جمع است كه اشاره به حضرت امير دارد 👈🏼و همچنين از اولاد نام مي برد كه : *📖أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ* ☘️كه ابناء جمع است و غير از حسن و حسين كسي را شامل نمي شود و بايد علي القاعده تثنيه آورده مي شد و مطالب متعدد ديگري كه موجود است ، قرآن آمده اينجا و با وصف مي فرمايد : آقايي كه به خدا ايمان دارد نماز مي خواند و در حال ركوع هم به سائل صدقه مي دهد. در تاريخ اسلام اين ماجرا يك مصداق بيشتر نداشته است و اگر دارد به ما نشان دهيد ، خود 🌻جناب آلوسي كه تفكر سلفي دارد مي گويد : *📜وغالب الأخباريين علي أنها نزلت في علي كرم الله تعالي وجهه* 🌱غالب اخباريين بر اين عقيده اند كه اين آيه در حق علي عليه السلام نازل شده است. 📚روح المعاني - ج 6 - ص 167 🌻ابن ابي خاتم كه از مفسرين به نام اهل سنت است مي گويد: *📜انما وليكم الله والذين آمنوا با سند از سلمة بن كحيل است* *تصدق علي بخاتمه وهو راكع* 🌱علي در حالي كه در ركوع بود انگشتر خود را به سائل داد فنزلت انما وليكم الله 📚تفسير ابن أبي حاتم - ج 4 - ص 1162 🌻طبري در تفسيرش ج 6، ص 389 همين قضيه را نقل ميكند از عتبة بن ابي حكيم و مي گويد : 🌱آيه انما وليكم الله در حق علي نازل شده است آن وقتي كه انگشتر به سائل داد. 👈حالا اينكه