ا🖋📄🖋📄🖋
ا📄
ا🖋
ا📄
ا🖋
#تراجم_و_رجال
📄 مشایخ أبان
أبان از علمای ثقة جليل القدر در دوران خود بوده که از مشایخی نقل حدیث داشته است که مهمترین آنها عبارتند از:
◀️ سلیم بن قیس الهلالی الکوفی: صاحب و از كبراء أصحاب أئمه معصومین (علیهم السلام) و صاحب نخستین أصل از أصول شیعی است که پیشتر مورد بحث قرار گرفت. أبان از سلیم روایاتی را نقل کرده است که در منابع ذیل آمده است.
📒الخصال، ج۲، ص۴۷۵
📒كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۲۶۲
◀️ عطية بن سعد بن جنادة العوفى: او از جمله رجال ثقه علم و حدیث است. نام «عطیه» مأخوذ از خدمت حضرت مولا أمیرالمومنین (علیه السلام) است. نقل است که پدرش سعد، بعد از خبر ولادت فرزندش، از آن حضرت تقاضا می کند تا نامی بر طفلش بنهند. حضرت (علیه السلام) نوزاد را در آغوش گرفته و فرمودند: «هذا عطيّة اللّه، فسمّي عطيّة».
عطیه به همراه جابر بن عبدالله انصاری از نخستین زائران امام حسین (علیه السلام) در اربعین شهادت آن حضرت بودند، در منابع روایی، نقل مفصلی از این ماجرا ذکر شده است.
📒سفينة البحار، ج۶ ، ص۲۹۶
📒بحار الانوار، ج۹۸، ص۱۹۶
◀️ يحيى بن القاسم أبوبصير الأسدي:
أبوبصیر در عداد أصحاب امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) می باشد. نام او در شمار اصحاب اجماع آورده شده است و امامیه بر صدق حدیث و فقاهت او اجماع نمودهاند. (ايشان خود از رجال صاحب اصول هستند كه مستقل در تراجم به شخصيتشان پرداخته خواهد شد.)
📒اختیار طوسی، ج۱، ص۲۳۸
📒عده الاصول طوسی، ج۱، ص۳۸۴
◀️ عاصم بن أَبِي النَّجُودِ ابن بَهْدَلَةَ: مولی بنیخزیمه (یا بنی جذیمه) ابن مالک بن نصر بن قعین، از تابعین و یکی از قراء سبعه است. رجالیون به تشیع او، توثیق او در قرائت و صدق او در حديث تصریح کردند.
📒ريحانة الأدب، ج ۴، ص ۴۳۶
📒الوفيات، ج ۱، ص ۲۴۳
📒طبقات مفسران شيعه، ص۲۳۷
وی قرائتش را از ابوعبدالرحمن سلمی آموخت و سلمی نیز قرائت را از مولی الموحدین امام علی (علیهالسّلام) اخذ کرد و از قرائت ایشان تخطی نداشته است.
بنابراین عاصم با یک واسطه راوی قرائت امیرالمؤمنین علی (علیهالسّلام) است. از اینرو قرائت عاصم، قرائت متداول بین مسلمانان است و در ادوار مختلف تاریخ، رسم الخط قرآن کریم، موافق قرائت عاصم نوشته شده است و قراءات هريك از قرّاء ديگر را، با تعيين اسم قارى آن با خطّ سرخ در حواشى مینوشتند.
📒البیان فی تفسیر القرآن، ص۱۳۰
📒معجم رجال الحديث، ج ۹، ص ۱۷۱ و ۱۷۹
🖋
📄
🖋
📄
🖋📄🖋📄🖋