📕بازنشری از مجلۀ شیرازه کتاب با عنوان «کتاب در قاب رسانه»:
#پرونده_ویژه
🔻استفاده از جادوهای تازه برای ترویج کتاب بین نوجوانان
✍🏻نویسندۀ یادداشت
#مریم_رحیمی_پور
🔹کتابخوانی را با درسخواندن اشتباه نگیریم!
تا به حال از خودتان پرسیدهاید که چرا کتاب میخوانید؟ بیشتر از همه، برای اینکه از این کار لذت میبرید؛ لذت از اینکه یک روز تعطیل، همین طور که روی صندلیتان نشستهاید، در ذهنتان به دنیاهای جدید سفر کنید. «لذت» شاید مهمترین رکن کتابخواندن باشد که اگر از بین برود، برایمان هیچ فرقی با درسخواندن نخواهد داشت. نوجوانها را مجبور نکنید لیستی را که شما برایشان تدارک دیدید، بخوانند، یا خلاصه کتاب بنویسند، یا از کتابهای داستان امتحان بگیرید و سؤال بپرسید که مطمئن شوید آنها خواندهاند. در درجۀ اول، تلاش کنید تا آنها با حس لذتِ شما همراه بشوند. بگذارید احساس کنند که جاماندن از دنیای کتابها حسرتبرانگیز است. بعد از آن، سعی کنید علایقشان را بشناسید. به کتابهای طنز علاقه دارند یا واقعگرا؟ از شخصیتهای مهربان و آرام خوششان میآید یا شجاع و جنگجو؟ و متناسب با همین ویژگیها، به آنها کتاب معرفی کنید.
🔹از نوجوانها بخواهید دربارۀ کتابها نظرشان را بگویند.
فرقی نمیکند نوجوانی که مقابل شماست، کتابی را که خوانده، دوست داشته یا نه. از او بخواهید که برایتان بگوید چرا کتاب به نظرش خوب یا بد بوده و نظرش را جزئی و دقیق شرح بدهد. خیلی وقتها، آنها به نکاتی توجه میکنند که نویسندههای بزرگ توجهی ندارند. در ادامه، میشود راجع به محتوای کتاب گفتوگو کنید و نظر خودتان را هم برای او شرح بدهید.
🔹از گروههای کتابخوانی همسالان استفاده کنید.
لازم نیست حتماً یک حلقه، یک کلاس، یک گروه ثابت داشته باشید. قرارهای غیررسمی برای دستبهدستکردن یک کتاب خاص هم کافی است؛ اینکه چند نوجوان همسال در یک زمان، کتابهای مشخصی را بخوانند و دربارۀ آن با هم صحبت کنند. این گفتوگو ممکن است شامل نظرات تخصصی در خصوص فرم و محتوای کتاب باشد، یا صرفاً به بیان احساسات دربارۀ داستان و شخصیتها و... محدود شود.
🔹 از داستانها برای فضاسازی استفاده کنید.
کلاس، مدرسه یا کتابخانه را با نمادهای کتابهای محبوب بچهها فضاسازی کنید؛ مثلاً تصاویری از شخصیتهای محبوب داستانها روی دیوار کتابخانه بزنید، یا اسم کلاسهای درس را بر اساس نام نویسندههای شناختهشده بگذارید.
📌مشروح متن این یادداشت را در
سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی بخوانید.
http://eitaa.com/MajmaNasheran