یادداشت
🔰آیا طرح فروش یکپارچه مشکل خودرو را حل کرد؟
🔷در دور اول فروش یکپارچه خودرو، از ۹۵۰ هزار شرکتکننده، ۷۸۰ هزار نفر تنها برای محصولات ایرانخودرو ثبتنام کرده بودند؛ یعنی بیش از ۸۰ درصد! این سطح از استقبال نیز بهدلیل تفاوت فاحش قیمت محصولات این شرکت در کارخانه با بازار است. برای مثال خودروهای پژو ۲۰۷ حدود ۱۹۷ درصد و پژو پارس ۲۰۷ درصد تفاوت قیمت کارخانه با بازار دارند.
🔷درحالی که کوییک اتوماتیک در کارخانه ۷۶ درصد ارزانتر از بازار فروخته میشود. بنابراین، استقبال بیشتر سوداگران بازار به سمت خرید محصولات ایرانخودرو است تا سایپا! یعنی حجم زیادی از تقاضا هنوز برای واسطهگری بوده و این طرح جدید هم نتوانسته این مشکل را حل کند.
🔷ایرانخودرو اعلام کرده در سال جاری میخواهد ۸۰۰ هزار خودرو تولید کند. ۷۸۰ هزار دستگاه از کل هدف تولیدی سال جاری این شرکت تاکنون فروش رفته و نوبت تحویل برخی خودروها نیز به سال ۱۴۰۳ رسیده است. البته برخی دیگر از خودروهای آن مثل تارا و رانا ظرفیت خالی دارد.
🔷از دیگر خودروسازان اما چنین استقبالی نشده است و برای تکمیل ظرفیت فروش آنان، عرضه دیگری در اردیبهشتماه خواهیم داشت. قیمت خودرو در زمان فروش نهایی به صورت بهروز محاسبه خواهد شد و هرچه نوبت افراد دیرتر باشد احتمال اینکه شورای رقابت دست به افزایش قیمت بزند بیشتر میشود.
#خودرو
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco