تکنیک‌های مبهوت کردن مخاطب 🔹یکی از روش‏های کارگردانی اصغر فرهادی و کارگردان سریال پایتخت، سیروس مقدم، مبهوت کردن مخاطب است. مرتب یکی به چپ و یکی به راست می‌زند تا جایی که مخاطب بعد از بیست دقیقه تماشای فیلم، گیج می‌شود و خود را به روند فیلم می‌سپارد و می‌گوید هرچه کارگردان فیلم بگوید همان است. 🔸بعد از آن، حرف اصلی فیلم تازه شروع می‌شود، یعنی شما را در جایگاه حدس زدن می‌برد و تمام شرایط را طوری می‌چیند که شما خیلی زیرکانه تصور کنید که توانسته‌اید حدس بزنید؛ اما دقیقاً همان لحظه حدس شما غلط از آب درمی‌آید. 🔹هر دو کارگردان در فیلمشان از سیستم فیلم‌برداری دوربین روی دست استفاده می‌کنند. ویژگی این نوع تصویربرداری این است که اضطراب و التهاب را زیاد می‌کند و عدم تمرکز می‌آورد. 🔸کادرهای بسته، مخاطب را گیج می‌کند. در فیلم «جدایی نادر از سیمین» هیچ‌کس نمی‌تواند نقشه خانه را بِکشد؛ متوجه نمی‌شوید آن اتاق کجای خانه است، گیج می‌شوید، چون long shot (نمای دور) نمی‌گیرد. اینها همه در کنار هم می‌آیند. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ دشمن‌شناسی - جلسه چهارم 📅 ۱۷ شهریور ۹۳ 📍تهران 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 🆔 @Masaf_Nevis