وجوب امامت در کلام اهل‌سنت 🔹قرطبی از مفسران بزرگ اهل‌سنت است؛ در تفسیر خودش در مورد آیه‌ای که برای امامت حضرت‌ داوود علیه‌السلام است، یک استدلالی می‌آورد و می‌گوید: «این آیه اصل است در منصوب‌بودن امام و خلیفه‌ای که کلام او شنیده می‌شود؛» می‌گوید که نصب امام و خلیفه‌ است، «و اطاعت می‌شود برای‌اینکه وحدت کلمه ایجاد شود و دستورات خلیفه تنفیذ، استوار و ثابت شود و هیچ اختلافی در واجب‌بودن امامت در بین امت اسلامی و پیشوایان اسلام نیست.» 🔸سپس آن آیۀ شریفه را می‌آورد و می‌گوید: «دلیلنا إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً وَ قوله تعالی وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ؛ دلیل ما بر این مطلب، این گفتۀ خداست که فرمود: «من در روی زمین جانشینی قرار خواهم داد.» و این گفتۀ خداوند که به داوود فرمود: «ای داوود ما تو را خلیفه در زمین قرار می‌دهیم.» و همچنین این سخن خداوند: «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد؛» یعنی از بین آن افراد از کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند خلفایی منصوب می‌کند و آیات دیگر. 🔹فدل علی وجوبها؛ این دلالت می‌کند بر واجب‌بودن امامت، وَ انها رُکن من ارکان الدین الذی بِه قوام المسلمین؛ و این رکنی از ارکان دین است، که پایداری و بقای مسلمین به خلافت و امامت است.»(ج۱، صص ۲۶۴- ۲۶۵) عجب! یعنی فروع زمانی است که شمای شیعه داری دنبال امامت می‌گردی. یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌شود این است که می‌گویند: «شما با چه حقی امامت را در اصول مذهب خودتان آوردید؟ آیۀ قرآنش کجاست؟» خب ما همین آیۀ قرآن را می‌آوریم! برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ امامت (صراط مستقیم)- جلسۀ سوم 📅 ۲۳ فروردین ۹۲ 📍تهران 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 🆔️ @Masaf_Nevis