✍️از مدارس غیرانتفاعی تا مدرسۀ تمدن ساز
🏫 اردیبهشت و خرداد هر سال برای مدارس دوره زمانی است که میبایست لیست دانشآموزان خود را تکمیل کنند تا برای مهرماه صندلی خالی نداشته باشند. این فرایند برای مدارس غیرانتفاعی پررنگتر است. چرا که به لحاظ مالی به شهریه دانشآموزان وابسته هستند.
🔹والدین هم معمولا به دنبال مدارس بهتر و با نام و نشان هستند. از طرفی مدارس هم پیگیر جذب دانشآموزان و والدین آنها و پرآوازه کردن نام خود هستند.
⚠️آنچه مدارس را متمایز میکند، تاکید بر روش تدریس ، دبیران با تجربه و بعضا بازنشسته و کتب و آزمونهای ویژه است. البته وضعیت فرهنگی دانشآموزان و والدین نیز ملاکی برای انتخاب نوع مدرسه میباشد.
⁉️ سوال اینجاست؛ خروجی این مدارس، دانشآموز تحولخواه و تمدنساز و خوشفکر است یا منتخبین کنکور و گزینههایی خوب برای دانشگاه؟ چرا بیشتر مدیران اجتماعی و فرهنگی ما (حداقل در شهر اصفهان) از این مدارس نیستند!؟! چرا خروجیهای این مدارس توانایی کارآفرینی ندارند؟!
⛔️ با نگاه تمدنی به آینده کشور و انقلاب، میتوان به راحتی فهمید که این سیستم آموزشی در حالت ایدهآل خود، دانشآموزانی تا حدی مذهبی و البته آماده برای تکمیل سیستم تکنولوژی غرب آماده خواهد کرد و کمترین کمک را به تکمیل مراحل تمدناسلامی خواهند داشت.
✅ به نظر میرسد ظهور مدارس تحولخواه اسلامی میتواند شروعی برای تغییر در سیستم تعلیم و تربیت مدارس باشد. نگاه دقیق تمدنی و داشتن مولفههای نظری دقیق در روش و محتوا و بکارگیری الگوی تصرف، راهگشای نظام تعلیم و تربیت مطلوب است.
#گروه_تربیت_و_خانواده_متا @MataNevesht