✍️
از بین رفتن آسایش مردمی که پول خلقت خدا را کنار گذاشته اند.
(بحران اقتصادي در انديشۀ مقريزي)
📜احمد بن علي مقريزي، از نامورترين مورخان تاريخ مصر در سدههاي هشتم و نهم هجري قمري است. وي در كتاب «اغاثه الامه بكشف الغمه» گزارش جالب و مختصري از ماهيت پول در تاريخ گذشته ارائه داده و ماجراهایی اقتصادی از زمان حضرت نوح تا عصر پيامبر اسلام (ص) و تا زمانه خودش بيان كرده است.
مقريزي، بحران اقتصادي را ناشي از سه پديده در زمانه خود عنوان ميكند:
1️⃣دستيابي به مناصب سياسي از طريق پرداخت رشوه
2️⃣افزايش هزينههاي حاکمیتی
3️⃣بيارزش شدن پول از طريق رواج فلوس (سكههاي مسي)
مقريزي درباره وضعیت زمانه خودش ميگويد :
پول نقد مردم ديار مصر، فقط فلوس (سكههاي مسي) شده است،... اين بدعت و مصيبتي بود كه در مصر آغاز كردند كه در هيچ دين وحياني اصلي و در هيج شريعتي، مستندي نداشته است. بدعتگذاران هيچ الگويي در پيروي از كار كسي در گذشته نيافته و اين كارشان با سخن هيچ بني بشري همخواني ندارد.
اين كار پيامدي جز از بين رفتن آسايش دنيا و زينت آن و اتلاف سرمايه و ايجاد فقر و ناداني همراه با ذلت و خواري براي مردم، نداشته است.
🔹وي مينويسد :
بايد دانست كه سنت خداوند، از آغاز آفرينش، در ميان تمام ملتهاي ايران، روم، بني اسرائيل، يونان، قبط، نبط، يمن، عرب عاربه و مستعربه و... اينگونه بوده است كه سكه رايجي كه در داد و ستد به عنوان بهاي كالا و ارزش كار به شما ميرفت، فقط
#طلا (دينار) و
#نقره (درهم) بود و در هيچ خبر صحيح و سقيمي، در هيچ امتي از امتها و يا طايفهاي از طوايف بشر از قديم و جديد نيامده است كه آنها پول نقد (سكه) ديگري به جز درهم و دينار به كار برده باشند.
🏅به طوري كه گفتهشده _بنا بر آنچه ابن عساكر در تاريخ دمشق روايت كرده است_
نخستين كسي كه سكه درهم و دينار زد، حضرت آدم (ع) بود و هم او گفت كه زندگي جز با اين دو ميسر نيست. پس از آنكه خداوند محمد (ص) را به پيامبري برگزيد، او دينار و درهم را براي اهل مكه تأييد كرد و ميزان زكات را بر همين معيار تعيين نمود.
🔖
کانال موسسه متا