💢 حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
🌟 کلماتی چند از اَعآظِم علماء و عرفاء پیرامون ولیُّالله اَعظم امیرالمؤمنین علیه السّلام.
1⃣ جناب علّامه طباطبایی گفته است: در میان جمیعِ صحابهی رسول الله(ص) از کسی جز امیرالمؤمنین(ع) در بیان معارفِ حقّهی الهیّه صاحب این همه گفتار به این صورت که نهجالبلاغه نمونهی بارِز آن است نقل نشده است و اَحدی نشان نداده است.
2⃣ خلیل بن احمد بَصری استاد سِیبوِیْه و واضعِ علم عَروض در مورد حضرت گوید: نیاز همه به علی و بینیازیِ علی از همه، دلیل است که علی امام همه است.
3⃣ شیخ رئیس ابن سینا در رسالهی معراجیّه گوید: عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان(ص) چنین گفت با مرکز حِکمت، و فلَکِ حقیقت، و خزینهی عقل امیرالمؤمنین(ع) که یا علی:
"يا عَلِيُّ اِذا تَقَرَّبَ النّاسُ اِلي خالِقِهِمْ بانواع الْبِر فَتَقَرَّبْ إِلَيْهِ بِالْعَقْلِ تَسْبِقْهُمْ"
و این چنین خطاب جز با بزرکی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس.
4⃣ فخر رازی در تفسیر کبیر مفاتیح الْغِیب در ضمن سورهی فاتحه در جَهْر و اِخفاتِ بسم الله الرّحمن الرّحیم، جَهر را اختیار کرده است و چند وَجه دلیل بر جَهر آن اِقامه کرده است از آن جمله گوید: "اَلسّابِع اَنّ الدّلائِل الْعَقلیّه مُوافِقة لَنا و عمل علی ابن ابی طالب(ع) معنا:
مَن اِتّخِذ عَلَياً اماماً لِدينهِ فَقَد اِستَمسَکَ بِالْعُروَة الْوُثقَی فِی دِينَهِ وَ نَفسهِ
(هر کس علی را امام خود بگیرد به دست آویز استوار چنگ در زده است.)
5⃣ جناب شیخ اکبر در باب ۶ فتوحات حضرتش را صاحب مقام هَباء دانست که نقل شد. و هَباء همان صادِر اوّل و نَفَسِ رحمانی است.
📗 شرح دفتر دل/ ج۱/ ص٢٩٨
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)